Sosiaalinen vastuullisuus liiketoiminnan ytimessä: kestävyysraportointi ja sen hyödyntäminen
Kuittinen, Noora (2025)
Kuittinen, Noora
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311155
Tiivistelmä
Tämä tutkimus keskittyy sosiaaliseen vastuullisuuteen. Sosiaalinen vastuullisuus on olennainen osa kestävyysraporttia, ja se kattaa toimet niin omien kuin
arvoketjun työntekijöiden, sekä muiden sidosryhmien hyvinvoinnista, kuten ihmisoikeuksista, työoloista ja monimuotoisuudesta. Yritykset, jotka onnistuvat
viestimään tehokkaasti sosiaalisesta vastuullisuudesta, voivat parantaa mainettaan ja kilpailukykyään. Kestävyysraportointi ja sosiaalinen vastuullisuus
ovat keskeisiä tekijöitä strategisessa suunnittelussa, sillä ne auttavat yritystä
tunnistamaan ja hallitsemaan riskejä sekä hyödyntämään mahdollisuuksia,
jotka liittyvät vastuulliseen liiketoimintaan.
Tutkimuksen tavoitteena oli löytää kehittämiskohteita toimeksiantajayrityksen
sosiaalisen vastuullisuuden osa-alueelta sekä keinoja erottautua muista toimialalla. Kestävyysraportointi tulee viemään paljon resursseja, joten sen täysi
hyödyntäminen liiketoiminnan kehittämisessä on tärkeää.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, ja menetelmänä oli
puolistrukturoidut yksilöhaastattelut. Haastateltavana oli 19 yrityksen työntekijää siten, että saatiin mahdollisimman kattava läpileikkaus organisaatiorakenteesta. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustuloksien perusteella voidaan todeta, että kohdeyrityksessä tehdään
jo nyt paljon sosiaalisen vastuullisuuden eteen, joista aktiivisesti ja selkeästi
viestimällä voitaisiin erottautua toimialalla. Näitä olivat ainutlaatuinen yrityskulttuuri, kouluttautumis- ja kehittymismahdollisuudet sekä panostukset työntekijöiden hyvinvointiin ja terveyteen. Vaikka nykyisistä työaikajoustoista ja
etätyömahdollisuuksista pidetään, kehittämiskohteeksi nousi suurempi yksilön
huomioiminen eri elämäntilanteissa. Lisäksi täysin uusina tulivat monimuotoisuuden lisäämisen mahdollistaminen anonyymin rekrytoinnin kautta sekä vapaaehtoistyön tukeminen. Myös nämä osaltaan lisäisivät mahdollisuutta erottautua vastuullisena toimijana.
Tutkimus antaa arvokasta tietoa sosiaalisen vastuullisuuden ulottuvuuksista ja
näkökulmista työntekijöiden keskuudessa. Se myös tuo hyvin esille sen, että
vaikka toimitaan jo nyt vastuullisesti, viestintä niin sisäisesti kuin ulkoisesti on
tärkeää. Vastuullista toimintaa ei ole vain lakien ja asetusten noudattaminen,
vaan pitäisi pyrkiä nettopositiivisuuteen ollakseen vaikuttavampi – enemmän
hyvää kuin pahaa.
arvoketjun työntekijöiden, sekä muiden sidosryhmien hyvinvoinnista, kuten ihmisoikeuksista, työoloista ja monimuotoisuudesta. Yritykset, jotka onnistuvat
viestimään tehokkaasti sosiaalisesta vastuullisuudesta, voivat parantaa mainettaan ja kilpailukykyään. Kestävyysraportointi ja sosiaalinen vastuullisuus
ovat keskeisiä tekijöitä strategisessa suunnittelussa, sillä ne auttavat yritystä
tunnistamaan ja hallitsemaan riskejä sekä hyödyntämään mahdollisuuksia,
jotka liittyvät vastuulliseen liiketoimintaan.
Tutkimuksen tavoitteena oli löytää kehittämiskohteita toimeksiantajayrityksen
sosiaalisen vastuullisuuden osa-alueelta sekä keinoja erottautua muista toimialalla. Kestävyysraportointi tulee viemään paljon resursseja, joten sen täysi
hyödyntäminen liiketoiminnan kehittämisessä on tärkeää.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, ja menetelmänä oli
puolistrukturoidut yksilöhaastattelut. Haastateltavana oli 19 yrityksen työntekijää siten, että saatiin mahdollisimman kattava läpileikkaus organisaatiorakenteesta. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustuloksien perusteella voidaan todeta, että kohdeyrityksessä tehdään
jo nyt paljon sosiaalisen vastuullisuuden eteen, joista aktiivisesti ja selkeästi
viestimällä voitaisiin erottautua toimialalla. Näitä olivat ainutlaatuinen yrityskulttuuri, kouluttautumis- ja kehittymismahdollisuudet sekä panostukset työntekijöiden hyvinvointiin ja terveyteen. Vaikka nykyisistä työaikajoustoista ja
etätyömahdollisuuksista pidetään, kehittämiskohteeksi nousi suurempi yksilön
huomioiminen eri elämäntilanteissa. Lisäksi täysin uusina tulivat monimuotoisuuden lisäämisen mahdollistaminen anonyymin rekrytoinnin kautta sekä vapaaehtoistyön tukeminen. Myös nämä osaltaan lisäisivät mahdollisuutta erottautua vastuullisena toimijana.
Tutkimus antaa arvokasta tietoa sosiaalisen vastuullisuuden ulottuvuuksista ja
näkökulmista työntekijöiden keskuudessa. Se myös tuo hyvin esille sen, että
vaikka toimitaan jo nyt vastuullisesti, viestintä niin sisäisesti kuin ulkoisesti on
tärkeää. Vastuullista toimintaa ei ole vain lakien ja asetusten noudattaminen,
vaan pitäisi pyrkiä nettopositiivisuuteen ollakseen vaikuttavampi – enemmän
hyvää kuin pahaa.