Yksikön johtajan opas: toiminnan laadun ja johtamisen tueksi
Vuorenmaa, Niina (2025)
Vuorenmaa, Niina
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311333
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yksikön johtajan opasta, joka on suunniteltu tu-kemaan toiminnan laatua ja johtamista. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Kepakoti Oy:n kanssa. Kepakoti Oy on yksityinen sosiaalipalveluiden tuottaja ja tarjoaa asumispalveluita, ja työtoimintaa kehitysvammaisille ja autismikirjon henkilöille. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä palvelumuotoilun keinoin.
Organisaatio tunnisti tarpeen rakenteelliselle johtamisen oppaalle, joka asetti opinnäytetyön tavoitteeksi kehittää käytännönläheinen opas yksikön johtajille, joka auttaa heitä johtamisen eri osa-alueilla, kuten strategisessa johtamises-sa, henkilöstöhallinnossa ja prosessien yhtenäistämisessä. Työn taustalla oli-vat sosiaalialaa säätelevät lait ja johtamisen teoriat, kuten valmentava johta-minen, arvojohtaminen ja laadukas johtaminen.
Palvelumuotoilun avulla opasta kehitettiin yhteistyössä yksikön johtajien ja toiminnanjohtajan kanssa, jolloin varmistettiin oppaan käytettävyys ja sisältö. Opinnäytetyön prosessi koostui tutkimus-, määrittely-, kehittämis- ja toteutus-vaiheista, joissa hyödynnettiin muun muassa keskusteluja, työpajoja ja tes-tausta.
Lopputuloksena syntyi sähköinen opas, joka tarjoaa konkreettisia työkaluja ja ohjeita yksikön johtamiseen. Opas rakennettiin siten, että sitä voidaan hyö-dyntää niin uusien johtajien perehdytyksessä kuin kokeneempien johtajien työn tukena. Oppaan onnistumista arvioitiin käyttäjäpalautteen ja testauksen perusteella.
Asiasanat: Laadukas johtaminen, palvelumuotoilu, yksikön johtaminen
Organisaatio tunnisti tarpeen rakenteelliselle johtamisen oppaalle, joka asetti opinnäytetyön tavoitteeksi kehittää käytännönläheinen opas yksikön johtajille, joka auttaa heitä johtamisen eri osa-alueilla, kuten strategisessa johtamises-sa, henkilöstöhallinnossa ja prosessien yhtenäistämisessä. Työn taustalla oli-vat sosiaalialaa säätelevät lait ja johtamisen teoriat, kuten valmentava johta-minen, arvojohtaminen ja laadukas johtaminen.
Palvelumuotoilun avulla opasta kehitettiin yhteistyössä yksikön johtajien ja toiminnanjohtajan kanssa, jolloin varmistettiin oppaan käytettävyys ja sisältö. Opinnäytetyön prosessi koostui tutkimus-, määrittely-, kehittämis- ja toteutus-vaiheista, joissa hyödynnettiin muun muassa keskusteluja, työpajoja ja tes-tausta.
Lopputuloksena syntyi sähköinen opas, joka tarjoaa konkreettisia työkaluja ja ohjeita yksikön johtamiseen. Opas rakennettiin siten, että sitä voidaan hyö-dyntää niin uusien johtajien perehdytyksessä kuin kokeneempien johtajien työn tukena. Oppaan onnistumista arvioitiin käyttäjäpalautteen ja testauksen perusteella.
Asiasanat: Laadukas johtaminen, palvelumuotoilu, yksikön johtaminen