Ikäihmisen motivoiva ohjaus digitaalisesti : verkko-opiskelumateriaali
Manderbacka, Anna; Näreaho, Emmi (2025)
Manderbacka, Anna
Näreaho, Emmi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311346
Tiivistelmä
Opinnäytetyön työelämäyhteytenä toimi Centria HealthLabin RoboPop-hanke. Saimme opinnäytetyöllemme valmiin aihe-ehdotuksen tilaajalta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden opiskeluun ikäihmisen motivoivan digitaalisen ohjauksen osaamista vahvistavia työkaluja, itseopiskelumateriaalin avulla. Tavoitteena opinnäytetyöllemme oli luoda tuotekehittelyprojektin kautta mielekäs näyttöön perustuva ja opettavainen itseopiskelumateriaali verkossa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin ikäihmisen toimintakyvyn muutokset, motivaatio, digitaaliset palvelut, digitaalinen ohjaus, opinnäytetyön eettisyys, luotettavuus ja saavutettavuus sekä tuotekehittelyprojektin etenemistä.
Opinnäytetyö tehtiin tuotekehittelyprojektina verkko-oppimisalustalle osaksi RoboPop-hankkeen Teknostartti -opintojaksoa. Itseopiskelumateriaalin avulla opiskelijat saavat työkaluja työelämään, erityisesti ikäihmisen motivoivaan ohjaukseen digitaalisesti. Itseopiskelumateriaali sisältää linkkejä, niin asiakkaille kuin ammattilaisille suunnattuja, tuoretta teoriatietoa, kuvia, videoita ja lopputestin. Yhteistyö tilaajan ja ohjaajan kanssa varmisti, että materiaali vastasi opiskelijoiden tarpeisiin ja hankkeen tavoitteisiin. Itseopiskelumateriaali käsitteli ikäihmisiä, motivaatiota, digitaalisia palveluita ja digitaalista ohjausta. Ryhmä hoitotyön opiskelijoita toimi pilottiryhmänä ja antoi palautetta anonyymisti Webropol-kyselyn avulla. Ennen projektin päättämistä verkko-opiskelumateriaali muokattiin pilotoineelta ryhmältä, ohjaavalta opettajalta sekä tilaajalta saadun palautteen perusteella. Pohdinnassa tarkasteltiin projektiin perustuvaa teoriaa, tuottamaamme verkko-opiskelumateriaalia, omaa ammatillista kasvua ja kehitystä sekä aiheeseen liittyvää jatkokehitysehdotusta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin ikäihmisen toimintakyvyn muutokset, motivaatio, digitaaliset palvelut, digitaalinen ohjaus, opinnäytetyön eettisyys, luotettavuus ja saavutettavuus sekä tuotekehittelyprojektin etenemistä.
Opinnäytetyö tehtiin tuotekehittelyprojektina verkko-oppimisalustalle osaksi RoboPop-hankkeen Teknostartti -opintojaksoa. Itseopiskelumateriaalin avulla opiskelijat saavat työkaluja työelämään, erityisesti ikäihmisen motivoivaan ohjaukseen digitaalisesti. Itseopiskelumateriaali sisältää linkkejä, niin asiakkaille kuin ammattilaisille suunnattuja, tuoretta teoriatietoa, kuvia, videoita ja lopputestin. Yhteistyö tilaajan ja ohjaajan kanssa varmisti, että materiaali vastasi opiskelijoiden tarpeisiin ja hankkeen tavoitteisiin. Itseopiskelumateriaali käsitteli ikäihmisiä, motivaatiota, digitaalisia palveluita ja digitaalista ohjausta. Ryhmä hoitotyön opiskelijoita toimi pilottiryhmänä ja antoi palautetta anonyymisti Webropol-kyselyn avulla. Ennen projektin päättämistä verkko-opiskelumateriaali muokattiin pilotoineelta ryhmältä, ohjaavalta opettajalta sekä tilaajalta saadun palautteen perusteella. Pohdinnassa tarkasteltiin projektiin perustuvaa teoriaa, tuottamaamme verkko-opiskelumateriaalia, omaa ammatillista kasvua ja kehitystä sekä aiheeseen liittyvää jatkokehitysehdotusta.