Asiakastilaisuudet osana asiakassuhdemarkkinointia : Case: Sanomalehti Keskisuomalainen Ilmoitusmarkkinointi
Varjoluoto, Marjo (2015)
Varjoluoto, Marjo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504023871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504023871
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia sanomalehti Keskisuomalaisen ilmoitusmarkkinoinnin asiakastilaisuuksia osana asiakassuhdemarkkinointia. Toimeksiantajana toimi sanomalehti Keskisuomalainen. Keskisuomalaisen ilmoitusmarkkinoinnissa ei ole suunnitelmallisesti ja systemaattisesti järjestetty asiakastilaisuuksia osana asiakassuhdemarkkinointia, vaan ne ovat olleet satunnainen osa myyntiprosessia.
Teoriaosuudessa käsiteltiin B2B-markkinointia, asiakassuhdemarkkinointia ja markkinointiviestintää. Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen tutkimus ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Keskisuomalaisen ilmoitusmarkkinoinnin henkilöstö. Haastatteluilla selvitettiin, millaisia asiakastilaisuuksia järjestetään, miten ne toteutetaan ja miten niitä sekä muuta asiakassuhdemarkkinointia tulisi kehittää.
Tutkimustuloksista ilmeni, että henkilöstö kokee asiakastilaisuudet tärkeäksi tekijäksi asiakasuskollisuuden kannalta. Niiden tavoitteena on asiakassuhteen syventäminen ja luottamuksen lisääminen. Tilaisuuksia oli sopivasti niin laadullisesti kuin määrällisestikin, mutta erityisesti niiden aikataulutukseen toivottiin parannusta. Lisäksi saatiin ehdotuksia muista asiakassuhdemarkkinoinnin toimenpiteistä.
Työn tuotoksena syntyi markkinoinnin vuosikello, joka auttaa hyödyntämään asiakastilai-suuksia suunnitelmallisemmin osana asiakassuhdemarkkinointia. Lisäksi kehitysehdotusten pohjalta laadittiin lomakkeita suunnittelun tueksi ja tapahtumatietojen arkistointiin.
Teoriaosuudessa käsiteltiin B2B-markkinointia, asiakassuhdemarkkinointia ja markkinointiviestintää. Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen tutkimus ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Keskisuomalaisen ilmoitusmarkkinoinnin henkilöstö. Haastatteluilla selvitettiin, millaisia asiakastilaisuuksia järjestetään, miten ne toteutetaan ja miten niitä sekä muuta asiakassuhdemarkkinointia tulisi kehittää.
Tutkimustuloksista ilmeni, että henkilöstö kokee asiakastilaisuudet tärkeäksi tekijäksi asiakasuskollisuuden kannalta. Niiden tavoitteena on asiakassuhteen syventäminen ja luottamuksen lisääminen. Tilaisuuksia oli sopivasti niin laadullisesti kuin määrällisestikin, mutta erityisesti niiden aikataulutukseen toivottiin parannusta. Lisäksi saatiin ehdotuksia muista asiakassuhdemarkkinoinnin toimenpiteistä.
Työn tuotoksena syntyi markkinoinnin vuosikello, joka auttaa hyödyntämään asiakastilai-suuksia suunnitelmallisemmin osana asiakassuhdemarkkinointia. Lisäksi kehitysehdotusten pohjalta laadittiin lomakkeita suunnittelun tueksi ja tapahtumatietojen arkistointiin.