Sisältömarkkinointi sisäisen viestinnän tueksi : uutiskirjeen tuottaminen yritykselle X
Helminen, Otto (2025)
Helminen, Otto
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411687
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee uutiskirjeen kirjoittamista sisältömarkkinoinnin muotona ja pohtii, kuinka se valjastetaan sisäisen viestinnän tueksi. Opinnäytetyössä selvitetään, miksi sisältömarkkinointi on tehokas työkalu organisaatiokulttuurin parantamisessa, millaisissa yrityksissä sitä on tehokasta käyttää ja, miten se otetaan käyttöön uutiskirjeen muodossa. Lisäksi käsitellään, kuinka sisällön tuottamisesta saadaan strategista ja suunnitelmallista. Lopuksi pohditaan, mitä hyvään uutiskirjeeseen kuuluu, kuinka siitä tehdään mahdollisimman vaikuttava ja luodaan esimerkki uutiskirjeestä kuvitteellisen yrityksen kontekstissa.
Digitaalisuuden kehittyminen koko 2000-luvun ajan sisäisessä viestinnässä tekee aiheesta ajankohtaisen. Viestintä työmaailmassa on asiakeskeistä ja neutraalia. Sisältömarkkinoinnin keinoin, pystytään luomaan työntekijöille juuri heille merkityksellistä sisältöä. Perinteisen viestinnän sivulla, voidaan sisältömarkkinoinnilla tehokkaammin kehittää yrityksen sisäistä kulttuuria, inspiroida työntekijöitä sekä luoda monisuuntaisempaa keskustelua.
Opinnäytetyössä aiheeseen perehdytään viestinnän, markkinoinnin ja henkilöstöjohtamisen ammattilaisten artikkeleiden ja kirjojen kautta. Tietoperustan pohjalta luotu uutiskirje on rakennettu Canva-sovelluksessa ja sen kuvat on generoitu ChatGPT tekoälypohjaisella kielimallilla.
Tuloksena on kuvitteelliselle suuryritykselle suunniteltu ja luotu uutiskirje, joka on tuotettu potentiaaliset lukijat huomioiden.
Digitaalisuuden kehittyminen koko 2000-luvun ajan sisäisessä viestinnässä tekee aiheesta ajankohtaisen. Viestintä työmaailmassa on asiakeskeistä ja neutraalia. Sisältömarkkinoinnin keinoin, pystytään luomaan työntekijöille juuri heille merkityksellistä sisältöä. Perinteisen viestinnän sivulla, voidaan sisältömarkkinoinnilla tehokkaammin kehittää yrityksen sisäistä kulttuuria, inspiroida työntekijöitä sekä luoda monisuuntaisempaa keskustelua.
Opinnäytetyössä aiheeseen perehdytään viestinnän, markkinoinnin ja henkilöstöjohtamisen ammattilaisten artikkeleiden ja kirjojen kautta. Tietoperustan pohjalta luotu uutiskirje on rakennettu Canva-sovelluksessa ja sen kuvat on generoitu ChatGPT tekoälypohjaisella kielimallilla.
Tuloksena on kuvitteelliselle suuryritykselle suunniteltu ja luotu uutiskirje, joka on tuotettu potentiaaliset lukijat huomioiden.