Graafinen ohjeistus ja visuaalinen identiteetti Tahraton Oy:lle
Kartal, Miriam (2025)
Kartal, Miriam
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411855
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen kokonaisuus, jonka tavoitteena oli luoda siivousalan yritys Tahraton Oy:lle yhtenäinen visuaalinen identiteetti sekä siihen pohjautuva graafinen ohjeistus. Suunniteltuun visuaaliseen identiteettiin sisältyivät yrityksen logo, typografia, värimaailma, muotokieli sekä erilaisia käytännön sovelluksia, kuten käyntikortit, tarrat ja työvaatteet. Näiden pohjalta rakennettiin yritykselle graafinen opas, jonka tarkoituksena oli selkeyttää ja yhtenäistää yrityksen markkinointiviestintää jatkossa.
Tietoperustassa käsiteltiin brändin keskeisiä osa-alueita, kuten brändin käsitettä, brändi-identiteettiä, brändin psykologista ulottuvuutta, brändin rakentamisen prosessia sekä visuaalisen identiteetin merkitystä osana brändiä. Lisäksi työssä perehdyttiin tarkemmin graafiseen ohjeistukseen ja sen keskeisiin osa-alueisiin. Tämä kattoi graafisen ilmeen sekä siihen kuuluvat elementit, kuten logon, typografian, värimaailman ja muotokielen.
Työssä käytettyihin kehittämismenetelmiin sisältyi kolmen siivousalan yrityksen visuaalisen ilmeen vertailuanalyysi, jonka pohjalta tehtiin johtopäätöksiä suunnittelutyöhön. Vertailuanalyysin perusteella tehtiin päätöksiä värimaailman sekä typografian suhteen. Lisäksi projektissa hyödynnettiin yhteiskehittämismenetelmää, jossa luotiin ajatuskartta erilaisista visuaalisista elementeistä. Graafisen oppaan sisältöä rakennettiin myös haastattelemalla toimeksiantajan edustajaa.
Edellä mainittujen kehittämismenetelmien pohjalta laadittiin yrityksen visuaalinen identiteetti ja graafinen opas Tahraton Oy:lle. Työn toiminnallisessa osuudessa käytiin läpi jokainen graafisen oppaan osa-alue erikseen. Lopullinen toimeksiantajalle toimitettu opas löytyi liitteistä. Lisäksi työssä pohdittiin kehittämistyön lopputulosta, kirjoittajan omia havaintoja työn toteutuksesta sekä ammatillista kehittymistä prosessin aikana.
Opinnäytetyö toteutettiin keväällä 2025. Prosessi aloitettiin helmikuussa opinnäytetyösuunnitelmalla ja saatiin päätökseen huhtikuun lopussa aikataulun mukaisesti. Graafinen opas, joka oli keskeinen osa opinnäytetyön lopputuotosta, tuli yrityksen käyttöön välittömästi. Sen pohjalta kehitettiin jatkossa yrityksen verkkosivuja, markkinointimateriaaleja sekä suunniteltiin sisältöä tuleville messuille. Opas toimi tärkeänä työkaluna yrityksen visuaalisen ilmeen ja markkinointistrategian yhtenäistämisessä.
Tietoperustassa käsiteltiin brändin keskeisiä osa-alueita, kuten brändin käsitettä, brändi-identiteettiä, brändin psykologista ulottuvuutta, brändin rakentamisen prosessia sekä visuaalisen identiteetin merkitystä osana brändiä. Lisäksi työssä perehdyttiin tarkemmin graafiseen ohjeistukseen ja sen keskeisiin osa-alueisiin. Tämä kattoi graafisen ilmeen sekä siihen kuuluvat elementit, kuten logon, typografian, värimaailman ja muotokielen.
Työssä käytettyihin kehittämismenetelmiin sisältyi kolmen siivousalan yrityksen visuaalisen ilmeen vertailuanalyysi, jonka pohjalta tehtiin johtopäätöksiä suunnittelutyöhön. Vertailuanalyysin perusteella tehtiin päätöksiä värimaailman sekä typografian suhteen. Lisäksi projektissa hyödynnettiin yhteiskehittämismenetelmää, jossa luotiin ajatuskartta erilaisista visuaalisista elementeistä. Graafisen oppaan sisältöä rakennettiin myös haastattelemalla toimeksiantajan edustajaa.
Edellä mainittujen kehittämismenetelmien pohjalta laadittiin yrityksen visuaalinen identiteetti ja graafinen opas Tahraton Oy:lle. Työn toiminnallisessa osuudessa käytiin läpi jokainen graafisen oppaan osa-alue erikseen. Lopullinen toimeksiantajalle toimitettu opas löytyi liitteistä. Lisäksi työssä pohdittiin kehittämistyön lopputulosta, kirjoittajan omia havaintoja työn toteutuksesta sekä ammatillista kehittymistä prosessin aikana.
Opinnäytetyö toteutettiin keväällä 2025. Prosessi aloitettiin helmikuussa opinnäytetyösuunnitelmalla ja saatiin päätökseen huhtikuun lopussa aikataulun mukaisesti. Graafinen opas, joka oli keskeinen osa opinnäytetyön lopputuotosta, tuli yrityksen käyttöön välittömästi. Sen pohjalta kehitettiin jatkossa yrityksen verkkosivuja, markkinointimateriaaleja sekä suunniteltiin sisältöä tuleville messuille. Opas toimi tärkeänä työkaluna yrityksen visuaalisen ilmeen ja markkinointistrategian yhtenäistämisessä.