Mentorointi leikkausosastolla: instrumenttihoitajien ammatillisen kasvun tukeminen mentoroinnin avulla
Pajala, Johanna (2025)
Pajala, Johanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411813
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Tampereen yliopistollisen sairaalan tuki- ja liikuntaelinkeskuksen leikkausosasto. Työn tarkoituksena on ollut kehittää ammatillisen kasvun arviointiin soveltuva mentorointiohjelma yhteistyössä leikkausosaston instrumenttihoitajien kanssa. Mentorointiohjelma kehitettiin kansainvälisten ja kansallisten tutkimuksen, Pirha-akatemian ja opinnäytetyössä toteutetun Learning Café- menetelmän perusteella. Näistä luotiin mentorointiohjelman pilottiversio. Toimiva mentorointiohjelma tukee uusien instrumenttihoitajien ammatillista kasvua perehdytyksen jälkeisessä vaiheessa. Ohjelman avulla pyrittiin edistämään osaamista, parantamaan potilasturvallisuutta ja lisäämään yksikön veto- ja pitovoimaa. Työn tavoitteena oli vahvistaa eri vaiheessa työelämää olevien instrumenttihoitajien ammatillista kehittymistä. Työelämässä tapahtuvat nopeat muutokset ja kasvavat osaamisvaatimukset lisäsivät tuen merkitystä työuran eri vaiheissa. Aiemmat tutkimukset osoittivat, että mentorointi edisti uusien työntekijöiden kiinnittymistä työyhteisöön, vahvisti ammatti- identiteettiä ja lisäsi työssä jaksamista. Mentorointi toimi myös toimivana keinona hiljaisen tiedon siirtämisessä.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, joka toteutettiin Learning Café-menetelmää hyödyntäen. Learning Café työpajaan osallistui 20 instrumenttihoitajaa leikkausosastolta. Työpajan tavoitteena oli kerät osallistujien kokemuksia ja näkemyksiä mentoroinnin tarpeista, hyödyistä ja kehittämiskohteista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tulokset osoittivat, että mentorointi tuki itseluottamuksen vahvistumista, hiljaisen tiedon siirtymistä sekä työyhteisöön kiinnittymistä. Osallistujat pitivät mentorointia tärkeänä osana ammatillista kasvua ja työhyvinvointia. Mentoroinnin onnistumiselle keskeisiä asioita olivat selkeä rakenne, säännölliset tapaamiset, riittävät resurssit sekä esihenkilöiden tuki. Haasteina nousivat esiin ajan riittävyys ja mentoreiden saatavuus. Kehittämistyön tuloksena syntyi mentorointiohjelma, joka sisälsi aikataulutuksen, keskustelurungot sekä erillisen työkirjan mentorointiparien tueksi. Pilotointi on suunniteltu toteutettavaksi syksyllä 2025. Mentorointiohjelma tarjoaa konkreettisen välineen uusien työntekijöiden tukemiseen, työyhteisön kehittämiseen ja perehdytyskäytäntöjen täydentämiseen.
Avainsanat mentorointi, perehdytys, ammatillinen kasvu, leikkausosasto, instrumenttihoitaja
Sivut 47 sivua ja liitteitä 32 sivua
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, joka toteutettiin Learning Café-menetelmää hyödyntäen. Learning Café työpajaan osallistui 20 instrumenttihoitajaa leikkausosastolta. Työpajan tavoitteena oli kerät osallistujien kokemuksia ja näkemyksiä mentoroinnin tarpeista, hyödyistä ja kehittämiskohteista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tulokset osoittivat, että mentorointi tuki itseluottamuksen vahvistumista, hiljaisen tiedon siirtymistä sekä työyhteisöön kiinnittymistä. Osallistujat pitivät mentorointia tärkeänä osana ammatillista kasvua ja työhyvinvointia. Mentoroinnin onnistumiselle keskeisiä asioita olivat selkeä rakenne, säännölliset tapaamiset, riittävät resurssit sekä esihenkilöiden tuki. Haasteina nousivat esiin ajan riittävyys ja mentoreiden saatavuus. Kehittämistyön tuloksena syntyi mentorointiohjelma, joka sisälsi aikataulutuksen, keskustelurungot sekä erillisen työkirjan mentorointiparien tueksi. Pilotointi on suunniteltu toteutettavaksi syksyllä 2025. Mentorointiohjelma tarjoaa konkreettisen välineen uusien työntekijöiden tukemiseen, työyhteisön kehittämiseen ja perehdytyskäytäntöjen täydentämiseen.
Avainsanat mentorointi, perehdytys, ammatillinen kasvu, leikkausosasto, instrumenttihoitaja
Sivut 47 sivua ja liitteitä 32 sivua