Työssäoppimisen perehdytysoppaan laatiminen koulutusorganisaatiossa
Soidinmäki, Ari (2025)
Soidinmäki, Ari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311387
Tiivistelmä
Opinnäytetyö keskittyi ammatillisen koulutuksen ja työssäoppimispaikkojen työllistämisvaikuttavuuden parantamiseen. Työn tavoitteena oli kehittää työvälineitä, joiden avulla opiskelijat pystyisivät paremmin löytämään työssäoppimispaikkoja ja näin parantamaan työllistymismahdollisuuksiaan valmistuttuaan.
Kehittämistyö perustui yrityksen tarpeeseen parantaa laatumittareitaan, erityisesti oppilaspalautteessa (OPAL) esiin tulleisiin teemoihin, kuten työssäoppimisen sisällön ja tavoitteiden yhteensovittamiseen, ohjaukseen ja oppimistehtävien tukemiseen.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka toimeksiantajana toimi UNIC - palvelut Oy, yksityinen koulutuspalveluja tarjoava yritys, jossa myös opinnäytetyön tekijä on yhtenä omistajista sekä työskentelee kouluttajana.
Kehittämisprosessi perustui tulevaisuusverstas-menetelmään, jossa pyrittiin vuoropuheluun ja osallistamiseen. Haastatteluiden ja kyselyiden avulla kerättiin tietoa, jonka pohjalta luotiin opas opiskelijoille työssäoppimispaikan etsimiseksi työllistymistä ajatellen. Lisäksi päivitettiin työssäoppimissopimuspohja.
Lopputuotteena syntyi perehdyttämisopas ja päivitetty työssäoppimissopimus, jotka tukevat opiskelijoiden työllistymismahdollisuuksia ja parantavat työelämäosallisuutta.
Kehittämistyö perustui yrityksen tarpeeseen parantaa laatumittareitaan, erityisesti oppilaspalautteessa (OPAL) esiin tulleisiin teemoihin, kuten työssäoppimisen sisällön ja tavoitteiden yhteensovittamiseen, ohjaukseen ja oppimistehtävien tukemiseen.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka toimeksiantajana toimi UNIC - palvelut Oy, yksityinen koulutuspalveluja tarjoava yritys, jossa myös opinnäytetyön tekijä on yhtenä omistajista sekä työskentelee kouluttajana.
Kehittämisprosessi perustui tulevaisuusverstas-menetelmään, jossa pyrittiin vuoropuheluun ja osallistamiseen. Haastatteluiden ja kyselyiden avulla kerättiin tietoa, jonka pohjalta luotiin opas opiskelijoille työssäoppimispaikan etsimiseksi työllistymistä ajatellen. Lisäksi päivitettiin työssäoppimissopimuspohja.
Lopputuotteena syntyi perehdyttämisopas ja päivitetty työssäoppimissopimus, jotka tukevat opiskelijoiden työllistymismahdollisuuksia ja parantavat työelämäosallisuutta.