4–5-vuotiaiden lasten tunnetaitojen kehityksen tukeminen
Alonso Feijoo, Beatriz; Alonso Feijoo, Beatriz (2025)
Alonso Feijoo, Beatriz
Alonso Feijoo, Beatriz
2025
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411832
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena oli tukea ja vahvistaa lasten tunnetaitoja yksilöllisesti sekä ryhmätasolla erilaisten pedagogisten toimintojen avulla. Tarkoituksena oli koota kasvattajille konkreettinen tunnekasvatusmateriaali, joka on jatkossa hyödynnettävissä päiväkodissa.
Kehittämistyö toteutui Raaseporin kaupungin päiväkodissa, 4–5-vuotiaiden kanssa. Ryhmässä oli kehitettäviä tunnetaitoja, jotka vaikuttivat muun muassa ryhmän levottomuuteen.
Teoreettinen viitekehys rakentui lasten tunnetaitojen merkityksestä, vahvistamisesta ja kehityksestä sekä siitä miten kasvattajien oma tunneäly voi vaikuttaa lastenryhmään.
Kehittämistyössä käytin teemahaastattelua, dialogista keskustelua, havainnointia sekä kokeilevaa toimintaa. Tuotoksena oli konkreettinen tunnekasvatusmateriaali. Kansioon koostetut toiminnat tarjoavat kasvattajille valmiin tunnekasvatusmateriaalin, joka on aina heti käytössä.
Kehittämistyö toteutui Raaseporin kaupungin päiväkodissa, 4–5-vuotiaiden kanssa. Ryhmässä oli kehitettäviä tunnetaitoja, jotka vaikuttivat muun muassa ryhmän levottomuuteen.
Teoreettinen viitekehys rakentui lasten tunnetaitojen merkityksestä, vahvistamisesta ja kehityksestä sekä siitä miten kasvattajien oma tunneäly voi vaikuttaa lastenryhmään.
Kehittämistyössä käytin teemahaastattelua, dialogista keskustelua, havainnointia sekä kokeilevaa toimintaa. Tuotoksena oli konkreettinen tunnekasvatusmateriaali. Kansioon koostetut toiminnat tarjoavat kasvattajille valmiin tunnekasvatusmateriaalin, joka on aina heti käytössä.
