Kuljetuslogistiikan toimintojen kehitys, laadullistaminen ja sertifiointi
Moilanen, Ville (2025)
Moilanen, Ville
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411699
Tiivistelmä
Laadukkaiden tuotteiden ja palveluiden tuottaminen asiakkailleen kasvattaa luottamusta, kilpailuetua ja luo pohjaa pitkäaikaiselle menestymiselle. Yrityksen toimintatapojen ollessa selkeitä ja laadukkaita, ne keräävät positiivista huomiota ympärilleen ja voivat avata uusia mahdollisuuksia tule-vaisuudessa. Opinnäytetyön aiheena oli tehdä UPF Finland Oy:lle nykytilan kartoitus ja analysoida toimintaa laadun ja laatujohtamisen näkökulmasta käyttäen ISO 9001 2015 -standardia viitekehyksenä, ja arvioida seuraavia askelia kohti sertifiointia ja sen merkitystä.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aiheen ympäriltä kerättiin tietoperustaa tutkimuksen tueksi. Tämän jälkeen hyödynnettiin tutkimusmenetelminä havainnointia ja ryhmähaastatteluja tutustuttaessa tarkemmin kohdeyrityksen toimintaan käytännössä ja analysoitiin tulokset.
Kehittämistyön tuloksena syntyi kattava näkyvyys kohdeyrityksen toimintaan laadun näkökulmasta ja toiminnan asiakaslähtöisyydestä. Tuloksien mukana syntyi prosessikaaviot helpottamaan koko-naisuuksien hahmottamista ja korostamaan henkilöstön merkityksellisyyttä prosessien eri osa-alueilla, sekä seuraavat askeleet kohti laadunhallintajärjestelmää ja sen sertifioinnin aloittamista.
Toteutettujen havainnointien ja ryhmäkeskusteluiden perusteella voitiin tehdä johtopäätös, että kohdeyrityksessä oltiin laadun näkökulmasta oikealla polulla kohti laadunhallintajärjestelmää ja ISO 9001 standardia. Johtopäätöksenä todettiin myös, että ISO 9001 standardilla olisi konkreettista hyötyä kohdeyrityksessä ja jatkossa vaikutusta asiakashankinnalle kasvutavoitteiden saavuttamiseksi.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aiheen ympäriltä kerättiin tietoperustaa tutkimuksen tueksi. Tämän jälkeen hyödynnettiin tutkimusmenetelminä havainnointia ja ryhmähaastatteluja tutustuttaessa tarkemmin kohdeyrityksen toimintaan käytännössä ja analysoitiin tulokset.
Kehittämistyön tuloksena syntyi kattava näkyvyys kohdeyrityksen toimintaan laadun näkökulmasta ja toiminnan asiakaslähtöisyydestä. Tuloksien mukana syntyi prosessikaaviot helpottamaan koko-naisuuksien hahmottamista ja korostamaan henkilöstön merkityksellisyyttä prosessien eri osa-alueilla, sekä seuraavat askeleet kohti laadunhallintajärjestelmää ja sen sertifioinnin aloittamista.
Toteutettujen havainnointien ja ryhmäkeskusteluiden perusteella voitiin tehdä johtopäätös, että kohdeyrityksessä oltiin laadun näkökulmasta oikealla polulla kohti laadunhallintajärjestelmää ja ISO 9001 standardia. Johtopäätöksenä todettiin myös, että ISO 9001 standardilla olisi konkreettista hyötyä kohdeyrityksessä ja jatkossa vaikutusta asiakashankinnalle kasvutavoitteiden saavuttamiseksi.