Generatiivinen tekoäly osana opintoja: opiskelijoiden kokemuksia generatiivisen tekoälyn käy töstä opinnoissa.
Kaapu, Laura (2025)
Kaapu, Laura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411696
Tiivistelmä
Generatiivisen tekoälyn hyödyntämisosaaminen näyttäytyy taitona, jota tarvitaan nykyhetken ja tulevaisuuden työelämässä. Opintojen aikana kehittyvä tekoälyn käytön osaaminen voi tukea yksilöllistä oppimista jo opintojen aikana. Ammattikorkeakoulujen opetuksessa kiinnitetään huomiota kestävään kehitykseen ja tekoälytyökalujen käytön osaaminen on osa kestävän kehityksen näkökulmaa.
Tutkimus oli osa Jyväskylän ammattikorkeakoulun Future Factory – tulevaisuuden asiantuntijuutta kehittämässä -toiminnan tutkimusta. Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella valmiiksi kerätyn määrällisen tutkimusaineiston avulla ammattikorkeakouluopiskelijoiden suhtautumista generatiivisten tekoälytyökalujen käyttöön sekä tutkia opiskelijoiden generatiivisien tekoälytyökalujen käyttöön liittyviä kokemuksia korkeakouluopintojen tukena. Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä siitä, miten ammattikorkeakouluopiskelijat käyttävät generatiivista tekoälyä opiskelun tukena, miten ammattikorkeakouluopiskelijoiden suhtautuminen generatiivisen tekoälyn hyödyntämiseen näyttäytyy ja miten ammattikorkeakouluopiskelijoiden kokemukset korkeakoulujen ohjeista ja käytänteistä generatiivisen tekoälyn käytöstä näyttäytyvät.
Tutkimustulokset viittaavat, että generatiivista tekoälyä käyttävien opiskelijoiden kesken yleisin käyttötarkoitus oli tekoälyn hyödyntäminen ideoinnin ja luovien prosessien, sekä tiedon lisäämisen apuna. Vaikka yli puolet tutkimuskyselyyn vastanneista opiskelijoista arvioi tietävänsä miten generatiivinen tekoäly voisi auttaa opinnoissa, suurin osa ilmoitti, ettei käytä generatiivisia tekoälytyökaluja opiskeluissa. Korkeakouluopiskelijoiden kokemukset korkeakoulujen tekoälyn käyttöön liittyvistä ohjeista ja käytänteistä näyttäytyivät vaihtelevina.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että korkeakouluopiskelijat ovat vähintäänkin tietoisia generatiivisen tekoälyn hyödyntämismahdollisuuksista korkeakouluopintojen tukena. Koska tutkimuksen otoskoko oli rajallinen, tulisi tutkimustuloksia tulkita suuntaa antavina. Tuloksien perusteella ei näin ollen voida tehdä yleistäviä johtopäätöksiä koskemaan kaikkien korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia ja suhtautumista generatiivisen tekoälyn käyttöön. Tutkimustuloksilla voidaan herätellä ammattikorkeakouluorganisaatioissa tekoälyn käyttöön liittyvää reflektiota, jota voidaan hyödyntää kehittämistoiminnassa tuloksien ja aineiston muodostamien lähtökohtien perusteella.
Tutkimus oli osa Jyväskylän ammattikorkeakoulun Future Factory – tulevaisuuden asiantuntijuutta kehittämässä -toiminnan tutkimusta. Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella valmiiksi kerätyn määrällisen tutkimusaineiston avulla ammattikorkeakouluopiskelijoiden suhtautumista generatiivisten tekoälytyökalujen käyttöön sekä tutkia opiskelijoiden generatiivisien tekoälytyökalujen käyttöön liittyviä kokemuksia korkeakouluopintojen tukena. Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä siitä, miten ammattikorkeakouluopiskelijat käyttävät generatiivista tekoälyä opiskelun tukena, miten ammattikorkeakouluopiskelijoiden suhtautuminen generatiivisen tekoälyn hyödyntämiseen näyttäytyy ja miten ammattikorkeakouluopiskelijoiden kokemukset korkeakoulujen ohjeista ja käytänteistä generatiivisen tekoälyn käytöstä näyttäytyvät.
Tutkimustulokset viittaavat, että generatiivista tekoälyä käyttävien opiskelijoiden kesken yleisin käyttötarkoitus oli tekoälyn hyödyntäminen ideoinnin ja luovien prosessien, sekä tiedon lisäämisen apuna. Vaikka yli puolet tutkimuskyselyyn vastanneista opiskelijoista arvioi tietävänsä miten generatiivinen tekoäly voisi auttaa opinnoissa, suurin osa ilmoitti, ettei käytä generatiivisia tekoälytyökaluja opiskeluissa. Korkeakouluopiskelijoiden kokemukset korkeakoulujen tekoälyn käyttöön liittyvistä ohjeista ja käytänteistä näyttäytyivät vaihtelevina.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että korkeakouluopiskelijat ovat vähintäänkin tietoisia generatiivisen tekoälyn hyödyntämismahdollisuuksista korkeakouluopintojen tukena. Koska tutkimuksen otoskoko oli rajallinen, tulisi tutkimustuloksia tulkita suuntaa antavina. Tuloksien perusteella ei näin ollen voida tehdä yleistäviä johtopäätöksiä koskemaan kaikkien korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia ja suhtautumista generatiivisen tekoälyn käyttöön. Tutkimustuloksilla voidaan herätellä ammattikorkeakouluorganisaatioissa tekoälyn käyttöön liittyvää reflektiota, jota voidaan hyödyntää kehittämistoiminnassa tuloksien ja aineiston muodostamien lähtökohtien perusteella.