Digitalisaation mahdollisuudet uusiutuvan energian asiantuntijayrityksessä
Partanen, Jere (2025)
Partanen, Jere
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512037
Tiivistelmä
Tämän ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten tekoälypohjaisia ratkaisuja voidaan hyödyntää toimeksiantajan uusasiakashankinnan tehostamisessa ja liiketoiminnan kehittämisessä kestävän kehityksen näkökulmasta Toimeksiantaja on uusiutuvan energian asiantuntijayritys, jonka päätuotteina ovat aurinkopaneelit ja kokonaisvaltaiset energiaratkaisut. Tutkimuksen lähtökohtana oli yrityksen tarve löytää uusia keinoja asiakashankinnan ja brändin näkyvyyden parantamiseksi sekä tunnistaa tekoälyn mahdollisuuksia digitaalisissa palveluissa.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin toimintatutkimuksena yhdistämällä määrällinen kyselytutkimus yrityksen asiakkaille sekä laadullinen haastattelu yrityksen edustajalle. Kyselyn avulla kartoitettiin asiakkaiden kokemuksia, tarpeita ja suhtautumista digitaalisiin ja tekoälypohjaisiin palveluihin. Haastattelun kautta saatiin syvällisempi ymmärrys yrityksen nykytilasta, toimintatavoista ja tulevaisuuden kehitystarpeista.
Tulosten perusteella asiakkaat arvostavat erityisesti energiatehokkuutta, säästöjä ja ympäristöystävällisyyttä, mutta myös digitaalisilla ratkaisuilla ja tekoälyllä on kasvava merkitys ostoprosessissa. Tekoälypohjaiset laskurit, henkilökohtaiset suositukset ja energiankulutuksen optimointi nähtiin hyödyllisinä kehityskohteina. Yrityksessä tekoälyn hyödyntämismahdollisuudet tunnistetaan erityisesti markkinoinnissa, asiakaspalvelussa ja järjestelmien suunnittelussa, mutta käyttöönoton haasteina ovat resurssit ja tietoturva.
Työn pohjalta laadittiin konkreettisia kehitysehdotuksia, joiden avulla yritys voi hyödyntää tekoälyä ja digitaalisia ratkaisuja entistä tehokkaammin asiakashankinnassa ja liiketoiminnan kehittämises-sä, kuten tekoälyavusteisten järjestelmäsuunnittelun ja hintalaskennan työkalujen kehittäminen, jotka mahdollistavat asiakkaille yksilöllisemmät ja tarkemmat ratkaisut. Tutkimus tarjoaa yritykselle käytännön ehdotuksia tekoälyratkaisujen hyödyntämiseen asiakashankinnan ja liiketoiminnan tueksi sekä kestävän kehityksen edistämiseksi. Kokonaisuutena työ osoittaa, että digitaaliset ja tekoälypohjaiset ratkaisut voivat merkittävästi tukea yrityksen kilpailukykyä ja vastata asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin uusiutuvan energian markkinoilla.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin toimintatutkimuksena yhdistämällä määrällinen kyselytutkimus yrityksen asiakkaille sekä laadullinen haastattelu yrityksen edustajalle. Kyselyn avulla kartoitettiin asiakkaiden kokemuksia, tarpeita ja suhtautumista digitaalisiin ja tekoälypohjaisiin palveluihin. Haastattelun kautta saatiin syvällisempi ymmärrys yrityksen nykytilasta, toimintatavoista ja tulevaisuuden kehitystarpeista.
Tulosten perusteella asiakkaat arvostavat erityisesti energiatehokkuutta, säästöjä ja ympäristöystävällisyyttä, mutta myös digitaalisilla ratkaisuilla ja tekoälyllä on kasvava merkitys ostoprosessissa. Tekoälypohjaiset laskurit, henkilökohtaiset suositukset ja energiankulutuksen optimointi nähtiin hyödyllisinä kehityskohteina. Yrityksessä tekoälyn hyödyntämismahdollisuudet tunnistetaan erityisesti markkinoinnissa, asiakaspalvelussa ja järjestelmien suunnittelussa, mutta käyttöönoton haasteina ovat resurssit ja tietoturva.
Työn pohjalta laadittiin konkreettisia kehitysehdotuksia, joiden avulla yritys voi hyödyntää tekoälyä ja digitaalisia ratkaisuja entistä tehokkaammin asiakashankinnassa ja liiketoiminnan kehittämises-sä, kuten tekoälyavusteisten järjestelmäsuunnittelun ja hintalaskennan työkalujen kehittäminen, jotka mahdollistavat asiakkaille yksilöllisemmät ja tarkemmat ratkaisut. Tutkimus tarjoaa yritykselle käytännön ehdotuksia tekoälyratkaisujen hyödyntämiseen asiakashankinnan ja liiketoiminnan tueksi sekä kestävän kehityksen edistämiseksi. Kokonaisuutena työ osoittaa, että digitaaliset ja tekoälypohjaiset ratkaisut voivat merkittävästi tukea yrityksen kilpailukykyä ja vastata asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin uusiutuvan energian markkinoilla.