Sama osaaminen eri paketissa? : Turun yliopiston sosiaalityön oppiaineen ja Turun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja kasvatusalan sosionomin opetussuunnitelmien vertailua
Saarinen, Oona (2025)
Saarinen, Oona
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512026
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksellisessa opinnäytetyössä pyritään selvittämään, millaisia eroja ja yhteneväisyyksiä Turun yliopiston sosiaalityön kandidaatin ja Turun ammattikorkeakoulun sosionomin opetussuunnitelmien välillä on. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa opintosuunnitelmia vertaillaan toisiinsa sekä sosiaalialan osaamisalueiden viitekehykseen.
Osaamisalueiden viitekehys määräytyy sosionomien kompetenssien sekä sosiaalityön koulutuksen tuottaman osaamisen mukaan. Opinnäytetyössä käsitellään myös sosionomien sekä sosiaalityöntekijöiden sijoittumista sosiaalialan työkentälle.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että opetussuunnitelmista löytyy samoja teemoja ja osaamisalueita, mutta näkökulmat sekä painotukset eroavat toisistaan. Sosionomien opetussuunnitelma vaikuttaa valmistavan opiskelijoita ohjaustyöhön ja asiakkaiden kohtaamiseen, kun taas sosiaalityön opetussuunnitelmassa pääpaino vaikuttaisi olevan ilmiöiden ja rakenteiden ymmärtämisessä sekä tutkimusosaamisessa. Lisäksi tutkimuksen perusteella voi arvioida, että molemmat opetussuunnitelmat tuottavat vahvaa eettistä sekä oikeudellista osaamista. This Batchelor’s thesis aims to shed light on the differences and similarities between the University of Turku’s Batchelor of social work curriculum and the Turku university of applied Sciences' Batchelor of social services curriculum. In this qualitative study the curriculums are compared with each other and with the framework of social science competence areas.
This study would suggest that both of the curriculums include similar topics, but the focused areas and the viewpoints of the competence areas vary. Batchelor of social service curriculum seems to prepare students for daily guidance work and encountering clients in a meaningful way with emphasis on guidance methods and customer interactions.
Courses on the Batchelor of social services curriculum had more emphasis on academic research skills and understanding of the societal structures and phenomena. It appears that social work studies focus more on the broader picture and the scientific research whereas social service studies excel in the day-to-day guidance work and developing social services and methods used in the social service field.
Osaamisalueiden viitekehys määräytyy sosionomien kompetenssien sekä sosiaalityön koulutuksen tuottaman osaamisen mukaan. Opinnäytetyössä käsitellään myös sosionomien sekä sosiaalityöntekijöiden sijoittumista sosiaalialan työkentälle.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että opetussuunnitelmista löytyy samoja teemoja ja osaamisalueita, mutta näkökulmat sekä painotukset eroavat toisistaan. Sosionomien opetussuunnitelma vaikuttaa valmistavan opiskelijoita ohjaustyöhön ja asiakkaiden kohtaamiseen, kun taas sosiaalityön opetussuunnitelmassa pääpaino vaikuttaisi olevan ilmiöiden ja rakenteiden ymmärtämisessä sekä tutkimusosaamisessa. Lisäksi tutkimuksen perusteella voi arvioida, että molemmat opetussuunnitelmat tuottavat vahvaa eettistä sekä oikeudellista osaamista.
This study would suggest that both of the curriculums include similar topics, but the focused areas and the viewpoints of the competence areas vary. Batchelor of social service curriculum seems to prepare students for daily guidance work and encountering clients in a meaningful way with emphasis on guidance methods and customer interactions.
Courses on the Batchelor of social services curriculum had more emphasis on academic research skills and understanding of the societal structures and phenomena. It appears that social work studies focus more on the broader picture and the scientific research whereas social service studies excel in the day-to-day guidance work and developing social services and methods used in the social service field.