Koulupoissaolotiedon hyödyntäminen osana yhteisöllistä opiskeluhuoltotyötä
Pätiälä, Heli (2025)
Pätiälä, Heli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512046
Tiivistelmä
Peruskoulun oppilaiden koulupoissaolot ovat huolestuttava ilmiö kansallisesti ja kansainvälisesti. Koulupoissaolotietoa on hyödynnetty vielä vähän opiskeluhuoltotyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämistyössä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten poissaolotietoa hyödynnetään yhteisöllisessä opiskeluhuoltotyössä. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa siitä, miten poissaolotiedon systemaattisen hyödyntämisen avulla voidaan tukea oppilaiden kouluun kiinnittymistä ja koululäsnäoloa.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen periaattein. Tutkimusaineisto kerättiin ryhmähaastattelun avulla. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisen sisällön analyysin avulla.
Tutkimustuloksista tunnistettiin kolme pääteemaa: koulupoissaolotiedon tuottaminen, koulupoissaolotiedon hallinta ja opiskeluhuoltotyön kokonaisuus. Koulupoissaolotiedon tuottaminen muodostui poissaolojen merkitsemisestä, poissaolojen seurannasta, rooleista poissaolojen seurannassa ja hälytysjärjestelmästä. Koulupoissaolotiedon hallinta muodostui poissaolojen tarkastelusta, poissalojen syistä, poissaolotiedon visualisoinnista, poissaolotiedon analysoinnista sekä poissaolotiedon hyödyntämisestä. Opiskeluhuoltotyön kokonaisuus muodostui opiskeluhuoltotyön toteuttamisesta, opiskeluhuoltoryhmän toiminnasta, monialaisesta yhteistyöstä ja seudullisesta yhteistyöstä.
Poissaolotiedon hyödyntäminen osana opiskeluhuoltotyötä on vielä alussa. Päijät-Hämeessä on otettu käyttöön Opetus- ja kulttuuriministeriön suosittelema poissaololuokitus, mikä mahdollistaa yhtenäisen poissaolotiedon keräämisen. Kuitenkin poissaolojen seurannassa ja poissaolotiedon hyödyntämisessä on eroja koulu- ja kuntatasolla. Tutkimustuloksista nousi esiin toive yhtenäisten toimintatapojen ja ohjelmistojen käyttöönotosta seudulla. Poissaolotiedon hyödyntäminen nähdään tärkeänä osana opiskeluhuoltotyötä, mutta tieto pitäisi olla helposti saatavissa. Koulupoissaoloteemassa korostuu yksilökohtainen opiskeluhuoltotyö, joka on korjaavaa työtä. Opiskeluhuoltotyötä tulisi viedä yhä systemaattisemmin kohti ennaltaehkäisevää ja yhteisöllistä työtä. Se vaatii hyvää suunnittelua ja resurssointia. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää seudullisessa kehittämistyössä.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen periaattein. Tutkimusaineisto kerättiin ryhmähaastattelun avulla. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisen sisällön analyysin avulla.
Tutkimustuloksista tunnistettiin kolme pääteemaa: koulupoissaolotiedon tuottaminen, koulupoissaolotiedon hallinta ja opiskeluhuoltotyön kokonaisuus. Koulupoissaolotiedon tuottaminen muodostui poissaolojen merkitsemisestä, poissaolojen seurannasta, rooleista poissaolojen seurannassa ja hälytysjärjestelmästä. Koulupoissaolotiedon hallinta muodostui poissaolojen tarkastelusta, poissalojen syistä, poissaolotiedon visualisoinnista, poissaolotiedon analysoinnista sekä poissaolotiedon hyödyntämisestä. Opiskeluhuoltotyön kokonaisuus muodostui opiskeluhuoltotyön toteuttamisesta, opiskeluhuoltoryhmän toiminnasta, monialaisesta yhteistyöstä ja seudullisesta yhteistyöstä.
Poissaolotiedon hyödyntäminen osana opiskeluhuoltotyötä on vielä alussa. Päijät-Hämeessä on otettu käyttöön Opetus- ja kulttuuriministeriön suosittelema poissaololuokitus, mikä mahdollistaa yhtenäisen poissaolotiedon keräämisen. Kuitenkin poissaolojen seurannassa ja poissaolotiedon hyödyntämisessä on eroja koulu- ja kuntatasolla. Tutkimustuloksista nousi esiin toive yhtenäisten toimintatapojen ja ohjelmistojen käyttöönotosta seudulla. Poissaolotiedon hyödyntäminen nähdään tärkeänä osana opiskeluhuoltotyötä, mutta tieto pitäisi olla helposti saatavissa. Koulupoissaoloteemassa korostuu yksilökohtainen opiskeluhuoltotyö, joka on korjaavaa työtä. Opiskeluhuoltotyötä tulisi viedä yhä systemaattisemmin kohti ennaltaehkäisevää ja yhteisöllistä työtä. Se vaatii hyvää suunnittelua ja resurssointia. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää seudullisessa kehittämistyössä.
