Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

TikTokin hyödyntäminen musiikkimarkkinoinnissa

Adler, Sofia (2025)

 
Avaa tiedosto
Adler_Sofia.pdf (9.627Mt)
Lataukset: 


Adler, Sofia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512074
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten artistit hyödyntävät TikTokia musiikkimarkkinoinnissa. Työn tavoitteena oli selvittää, millaisia keinoja artistit käyttävät näkyvyyden lisäämiseksi alustalla sekä millaisia haasteita ja mahdollisuuksia TikTok tarjoaa musiikkialalle. Lisäksi tarkasteltiin heidän henkilöbrändinsä merkitystä. Työ rajattiin koskemaan erityisesti suomalaisia artisteja ja heidän kokemuksiaan. TikTokin lisäksi muita sovelluksia ei tutkittu. Tietoperusta koostui sosiaalisen median markkinoinnin perusteista, TikTokin toiminnasta, algoritmien vaikutuksesta sekä henkilöbrändäyksen merkityksestä nykyajan musiikkimarkkinoinnissa.

Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen keinoin. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joihin osallistui kolme artistia sekä yksi levy-yhtiössä muuten toiminut henkilö. Haastattelujen avulla pyrittiin saamaan laaja ymmärrys artistien omista kokemuksista ja näkemyksistä TikTokin käytöstä. Aineistoa analysoitiin myös sisällönanalyysin keinoin. Analyysissä keskityttiin erityisesti tapoihin hyödyntää TikTokia, henkilöbrändin rakentamiseen sekä näiden haasteisiin.

Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että TikTok tarjoaa artisteille merkittäviä mahdollisuuksia näkyvyyden kasvattamiseen ja fanikunnan rakentamiseen, mutta samalla se tuo mukanaan haasteita. Parhaiten TikTokissa toimivaksi sisällöksi nousi aito, helposti lähestyttävä ja vuorovaikutteinen materiaali, jossa artistin persoonallisuus saa näkyä. Maksettua mainontaa käytettiin varoen, ja orgaaninen kasvu nähtiin tärkeimpänä keinona tavoittaa yleisöä. Henkilöbrändin tuli olla aito ja johdonmukainen. Tutkimus toi esiin myös tarpeen lisätutkimukselle erityisesti artistien henkiseen hyvinvointiin ja TikTokin kuormitukseen liittyen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste