Rahanpesulain soveltaminen tilintarkastuksessa
Kinnunen, Satu (2025)
Kinnunen, Satu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512214
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia rahanpesulain soveltamista tilintarkastuksessa. Muuttuneen maailmantilanteen vuoksi opinnäytetyön aiheen ajankohtaisuuden lisäksi rahanpesulaki on kokenut osittaisuudistuksen vuonna 2023, ja lakia sovelletaan nyt entistä laajemmin ilmoitusvelvollisten toiminnassa, mukaan lukien tilintarkastajat. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä, johon sisältyy tutkimuksellisen osuuden lisäksi teoriaosuus. Opinnäytetyö toteutettiin ilman toimeksiantajaa, sillä opinnäytetyön tarkoitus on toimia yleisenä tietopohjana kaikille kyseisestä aiheesta kiinnostuneille, sekä toimijoille, joita rahanpesun estäminen velvoittaa Suomessa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin tilintarkastusta ja rahanpesua yleisesti, sekä rahanpesun ilmenemismuotoja, kuten mistä rahanpesun tunnistaa. Lisäksi käsiteltiin rahanpesun estämistä viranomais- ja toimijatasolla, sekä miten rahanpesun estämistä koskeva ilmoitusvelvollisuus ja riskiperusteisuus vaikuttaa tilintarkastajan työhön erityisesti uusien asiakkaiden kohdalla. Teoreettisessa osuudessa pyrittiin antamaan lukijalle kattava ja selkeä kuva tilintarkastuksesta ja rahanpesusta, sekä alustaa näin ollen tutkimuksellista osuutta. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osan tavoitteena oli selvittää, millaisia tapauksia on käsitelty Korkeimmassa oikeudessa rahanpesuun liittyen ja millaisia tuomioita niistä on annettu, antaen samalla osviittaa siihen millaisia tunnusomaisia piirteitä rahanpesuun yleensä liittyy. Tutkimuksellinen osuus vahvisti osaltaan teoriaosuuden luotettavuutta ja sen riittävyyttä. Tutkimuksellinen osuus antoi myös vahvistuksen siihen, että tilintarkastajan ei välttämättä ole ensimmäinen taho kenen tietoisuuteen epäilyttävät liiketoimet jäävät kiinni.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että rahanpesun estäminen pohjautuu vahvasti riskiperusteisuuteen, tilintarkastajan on laadittava omaan toimintaansa perustuva riskiarvio, sekä valvontatoimenpiteet ja menettelytavat. Lain osittaisuudistuksen myötä rahanpesulain soveltamisala ulottuu pelkän lakisääteisen tilintarkastuksen suorittamisen lisäksi myös jo ennen asiakassuhdetta perustettaessa asiakkaan tuntemisvelvollisuuteen. Tilintarkastajan on tunnistettava ja todennettava asiakkaansa, toteuttaa asiakkaan jatkuvaa seurantaa, sekä epäilyttävistä liiketoimista on ilmoitettava viivytyksettä rahanpesun selvittelykeskukselle salassapitovelvollisuus huomioon ottaen. Tilintarkastajien rooli rahanpesun estämisessä on yhtä tärkeässä asemassa monen muun ilmoitusvelvollisen tavoin.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin tilintarkastusta ja rahanpesua yleisesti, sekä rahanpesun ilmenemismuotoja, kuten mistä rahanpesun tunnistaa. Lisäksi käsiteltiin rahanpesun estämistä viranomais- ja toimijatasolla, sekä miten rahanpesun estämistä koskeva ilmoitusvelvollisuus ja riskiperusteisuus vaikuttaa tilintarkastajan työhön erityisesti uusien asiakkaiden kohdalla. Teoreettisessa osuudessa pyrittiin antamaan lukijalle kattava ja selkeä kuva tilintarkastuksesta ja rahanpesusta, sekä alustaa näin ollen tutkimuksellista osuutta. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osan tavoitteena oli selvittää, millaisia tapauksia on käsitelty Korkeimmassa oikeudessa rahanpesuun liittyen ja millaisia tuomioita niistä on annettu, antaen samalla osviittaa siihen millaisia tunnusomaisia piirteitä rahanpesuun yleensä liittyy. Tutkimuksellinen osuus vahvisti osaltaan teoriaosuuden luotettavuutta ja sen riittävyyttä. Tutkimuksellinen osuus antoi myös vahvistuksen siihen, että tilintarkastajan ei välttämättä ole ensimmäinen taho kenen tietoisuuteen epäilyttävät liiketoimet jäävät kiinni.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että rahanpesun estäminen pohjautuu vahvasti riskiperusteisuuteen, tilintarkastajan on laadittava omaan toimintaansa perustuva riskiarvio, sekä valvontatoimenpiteet ja menettelytavat. Lain osittaisuudistuksen myötä rahanpesulain soveltamisala ulottuu pelkän lakisääteisen tilintarkastuksen suorittamisen lisäksi myös jo ennen asiakassuhdetta perustettaessa asiakkaan tuntemisvelvollisuuteen. Tilintarkastajan on tunnistettava ja todennettava asiakkaansa, toteuttaa asiakkaan jatkuvaa seurantaa, sekä epäilyttävistä liiketoimista on ilmoitettava viivytyksettä rahanpesun selvittelykeskukselle salassapitovelvollisuus huomioon ottaen. Tilintarkastajien rooli rahanpesun estämisessä on yhtä tärkeässä asemassa monen muun ilmoitusvelvollisen tavoin.