Haastavasti käyttäytyvän lapsen kohtaaminen : tietoutta ja työkaluja lastenkotityöhön
Marttinen, Jenni (2025)
Marttinen, Jenni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512148
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimi yksityinen lastenkoti X, joka on pitkäaikaista sijaishuoltoa tarjoava erityisyksikkö lapsille ja nuorille. Lastenkoti X:ään sijoitetaan lapsia ja nuoria, joilla on esimerkiksi tunne-elämän häiriöitä, käytöshäiriöitä, aggressiivista käytöstä, neuropsykiatrisia haasteita, koulunkäynnin ongelmia, haasteita sosiaalisissa tilanteissa tai haastavat kotiolosuhteet. Lastenkoti X:ssä lapsia kuntouttaa strukturoitu arki ja omaohjaajasuhde. Lasten haastava käytös on toistuva keskustelun aihe lastenkodin yhteisissä työnohjauksissa ja palavereissa. Henkilökuntaa myös koulutetaan säännöllisesti toimimaan haastavasti käyttäytyvien lasten kanssa. Laadukkaan sijaishuoltotyön kannalta on oleellista se, että henkilöstöllä on riittävästi tietoa ja osaamista lasten haastavan käytöksen taustalla olevista tekijöistä sekä siitä, miten haastavasti käyttäytyvää lasta voidaan auttaa, tukea ja kuntouttaa. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä ymmärrystä ja vahvistaa lastenkodin henkilökunnan ammatillista osaamista lasten haastavaa käytöstä kohdatessa.
Opinnäytetyössä selvitettiin lastenkoti X:n henkilöstön kokemuksia lasten haastavasta käytöksestä ja sen vaikutuksesta työhyvinvointiin. Tietoa kerättiin lastenkodin uhka- ja vaaratilanneraportoinnista ja henkilöstölle tehdyllä kyselyllä. Kysely osoitti, että haastava käytös eri muodoissaan on hyvin yleistä, ja henkilöstö koki hyötyvänsä lisäkoulutuksesta. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi videoitu opas. Oppaassa sekä kuvataan haastavan käytöksen juurisyitä, että annetaan työkaluja haastavan käytöksen kohtaamiseen. Opasta varten kerättiin teoriataustaa lasten käytöshäiriöistä, kiintymyssuhdehäiriöistä, lapsuuden ajan haitallisista tekijöistä ja kehityksellisestä traumasta. Tietoa haettiin myös traumain-formoidusta työotteesta ja sen vaikutuksesta lasten turvallisuudentunteeseen, vakautumiseen ja kuntoutumiseen.
Oppaan muodoksi valikoitui PowerPoint-ohjelmalla tehty videoitu opas, joka ladattiin YouTube-palveluun. Videoidun oppaan tavoitteena oli olla mahdollisimman helposti saatavissa ja omaksuttavissa. Oppaan sisällöiksi valikoituivat kolme teemaa: 1) millaista lasten haastava käytös on, 2) mistä haastava käytös johtuu ja 3) miten auttaa haastavasti käyttäytyvää lasta. Ennen oppaan laatimista sen sisältöjä arvioitiin yhdessä tilaajan eli lastenkodin esihenkilöiden kanssa. Vastavalmistunut 45 minuuttia pitkä opas katsottiin yhteisesti palaveripäivän yhteydessä ja siitä käytiin yhdessä reflektoivaa keskustelua. Video toimii jatkossa perehdytysmateriaalina ja yhteisten ammatillisten keskusteluiden pohjana.
Asiasanat: sijaishuolto, käytöshäiriöt, kehityksellinen trauma, traumainformoitu työote
Opinnäytetyössä selvitettiin lastenkoti X:n henkilöstön kokemuksia lasten haastavasta käytöksestä ja sen vaikutuksesta työhyvinvointiin. Tietoa kerättiin lastenkodin uhka- ja vaaratilanneraportoinnista ja henkilöstölle tehdyllä kyselyllä. Kysely osoitti, että haastava käytös eri muodoissaan on hyvin yleistä, ja henkilöstö koki hyötyvänsä lisäkoulutuksesta. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi videoitu opas. Oppaassa sekä kuvataan haastavan käytöksen juurisyitä, että annetaan työkaluja haastavan käytöksen kohtaamiseen. Opasta varten kerättiin teoriataustaa lasten käytöshäiriöistä, kiintymyssuhdehäiriöistä, lapsuuden ajan haitallisista tekijöistä ja kehityksellisestä traumasta. Tietoa haettiin myös traumain-formoidusta työotteesta ja sen vaikutuksesta lasten turvallisuudentunteeseen, vakautumiseen ja kuntoutumiseen.
Oppaan muodoksi valikoitui PowerPoint-ohjelmalla tehty videoitu opas, joka ladattiin YouTube-palveluun. Videoidun oppaan tavoitteena oli olla mahdollisimman helposti saatavissa ja omaksuttavissa. Oppaan sisällöiksi valikoituivat kolme teemaa: 1) millaista lasten haastava käytös on, 2) mistä haastava käytös johtuu ja 3) miten auttaa haastavasti käyttäytyvää lasta. Ennen oppaan laatimista sen sisältöjä arvioitiin yhdessä tilaajan eli lastenkodin esihenkilöiden kanssa. Vastavalmistunut 45 minuuttia pitkä opas katsottiin yhteisesti palaveripäivän yhteydessä ja siitä käytiin yhdessä reflektoivaa keskustelua. Video toimii jatkossa perehdytysmateriaalina ja yhteisten ammatillisten keskusteluiden pohjana.
Asiasanat: sijaishuolto, käytöshäiriöt, kehityksellinen trauma, traumainformoitu työote