Sosiaalisen median alustoiden vertailu ja niiden markkinointipotentiaali
Kurtti, Laura (2025)
Kurtti, Laura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512287
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin sosiaalisen median alustojen roolia brändin tunnettuuden ja liiketoiminnan kasvun tukemisessa. Työssä käsiteltiin kolme merkittävää sosiaalisen median alustaa: Facebook, Instagram ja TikTok sekä alustojen tarjoamia markkinointityökaluja, kuten kohdennettua mainontaa, vaikuttajamarkkinointia ja sisällöntuotantoa. Työssä tarkasteltiin erityisesti niiden vaikutusta brändin näkyvyyteen, asiakasvuorovaikutukseen ja liiketoiminnan laajentamiseen.
Työn keskeisenä tavoitteena oli selvittää, miten yritykset voivat hyödyntää tutkimuskohteena olevia sosiaalisen median alustoja tehokkaasti brändin kasvattamiseksi ja markkinointistrategioidensa optimoinniksi. Tutkimuksessa havaittiin, että vaikka jokaisella alustalla on omat vahvuutensa ja heikkoutensa, niiden yhteinen etu on kyky tavoittaa laajoja yleisöjä ja rakentaa pitkäaikaisia asiakassuhteita. Työssä käsiteltiin myös vaikuttajamarkkinoinnin merkitystä ja sen kasvavaa roolia brändin tunnettuuden lisäämisessä.
Opinnäytetyössä päädyttiin siihen, että sosiaalisen median alustat tarjoavat yrityksille erinomaisia mahdollisuuksia brändin tunnettuuden kasvattamiseen ja liiketoiminnan tukemiseen. Samalla niiden käyttö vaatii tarkkaa suunnittelua ja sisällöntuotannon jatkuvaa kehittämistä, jotta brändi voi erottua kilpailijoista ja saavuttaa halutun vaikutuksen.
Työn keskeisenä tavoitteena oli selvittää, miten yritykset voivat hyödyntää tutkimuskohteena olevia sosiaalisen median alustoja tehokkaasti brändin kasvattamiseksi ja markkinointistrategioidensa optimoinniksi. Tutkimuksessa havaittiin, että vaikka jokaisella alustalla on omat vahvuutensa ja heikkoutensa, niiden yhteinen etu on kyky tavoittaa laajoja yleisöjä ja rakentaa pitkäaikaisia asiakassuhteita. Työssä käsiteltiin myös vaikuttajamarkkinoinnin merkitystä ja sen kasvavaa roolia brändin tunnettuuden lisäämisessä.
Opinnäytetyössä päädyttiin siihen, että sosiaalisen median alustat tarjoavat yrityksille erinomaisia mahdollisuuksia brändin tunnettuuden kasvattamiseen ja liiketoiminnan tukemiseen. Samalla niiden käyttö vaatii tarkkaa suunnittelua ja sisällöntuotannon jatkuvaa kehittämistä, jotta brändi voi erottua kilpailijoista ja saavuttaa halutun vaikutuksen.