Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Luontokasvatus varhaiskasvatuksessa : toiminnalliset luontokortit

Nukarinen, Elli; Virkki, Laura (2025)

 
Avaa tiedosto
Nukarinen_Virkki.pdf (6.095Mt)
Lataukset: 


Nukarinen, Elli
Virkki, Laura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512170
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa toiminnalliset luontokortit Haminassa sijaitsevaan Norlandia Aalto -päiväkotiin. Työn tarkoituksena on kehittää sarja toiminnallisia luontokortteja, jotka tarjoavat varhaiskasvatuksen henkilöstölle helppoja ja inspiroivia ideoita luonnossa toteutettaviin aktiviteetteihin. Kortit tukevat lasten luontosuhteen ja ympäristötietoisuuden kehittymistä sekä kannustavat luonnon tutkimiseen ja havainnointiin. Tavoitteena on luoda työkalu, joka helpottaa kasvattajien työtä ja tuo luontokasvatuksen osaksi arkea.

Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka avulla pyrimme ratkaisemaan varhaiskasvatuksessa noussutta haastetta eli luontokasvatus materiaalin vähäisyyttä. Työn tuloksena kehitettiin käytännönläheisiä ja helposti käytettäviä luontokortteja, jotka sisältävät monipuolisia toiminnallisia harjoituksia, kuten havainnointitehtäviä, leikkejä ja kädentaitoja.

Tiedonkeruussa meillä oli toimeksiantajalle kyselylomake, johon osallistui varhaiskasvatusyksikön johtaja, varhaiskasvatuksen opettajia, varhaiskasvatuksen lastenhoitajia ja avustaja. Kyselylomakkeessa selvitettiin mitä, työntekijät toivovat korttien sisältävän. Tämän jälkeen pystyimme alkaa suunnittelemaan kortteja työntekijöiden toiveiden ja omien näkemystemme mukaisesti. Korteista valmistui kolme erilaista kokonaisuutta, jotka pohjautuvat Joy A. Palmerin puumalliin: oppiminen luonnossa, oppiminen luonnosta, ja oppiminen luonnon puolesta.

Toteutusvaiheen lopussa materiaali testattiin päiväkodilla. Kortit kannustavat lapsia tutkimaan, kokeilemaan ja keskustelemaan luonnosta. Varhaiskasvattajat pitivät kortteja inspiroivina ja helppokäyttöisinä, ja ne koettiin motivoiviksi sekä lapsille että aikuisille.

Voidaan todeta, että toiminnalliset luontokortit tukevat lasten luontosuhteen kehittymistä ja tarjoavat varhaiskasvatuksen henkilöstölle selkeitä välineitä luontokasvatuksen toteuttamiseen. Työ lisää ymmärrystä siitä, miten pedagogisesti suunnitellut tehtävät voivat edistää lasten oppimista luonnon parissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste