Huollon tarkistuslista-toiminnon integroiminen osaksi palveluprosessia
Soininen, Juho (2025)
Soininen, Juho
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512206
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin Siemens Osakeyhtiön Digital Industries -liiketoimintayksikön huoltopalveluita integroimalla tarkistuslista-toiminto osaksi palveluprosessia. Toimeksiantajana toimi Siemens Osakeyhtiö, jonka Digital Industries -liiketoimintayksikkö tarjoaa teollisuusautomaation ja digitalisaation ratkaisuja. Työssä suunniteltiin ja toteutettiin Siemensin globaaliin palvelualustaan pohjautuva digitaalinen tarkistuslista, joka mahdollistaa huoltotietojen reaaliaikaisen keräämisen ja raportoinnin tehostamisen.
Tarkistuslista-toiminnon keskeisiä tavoitteita olivat ennakkohuoltojen yhtenäistäminen, raportoinnin nopeuttaminen ja asiantuntijoiden työn tehostaminen. Työssä määriteltiin tarkistuslistan rakenne, tarkoituksenmukainen sisältö sekä kokeiltiin toimintoa käytännössä kahdessa erilaisessa huoltokohteessa. Tarkistuslistan avulla asiantuntija pystyy kirjaamaan tiedot reaaliajassa huoltokohteelta ja tulostamaan PDF-raportin kerättyään kaikki tarvittavat tiedot. Valmis raportti nopeuttaa tietojen käsittelyä ja lopullisen ennakkohuoltoraportin kokoamista.
Tarkistuslistan käyttö voidaan laajentaa muihin prosesseihin ja palveluihin. Sovelluskohteita voisi olla esimerkiksi ohjelmointilaitteiden asennukset ja määrittelyt, muut harvemmin tehtävät työt tai yleisimmät vikatilanteet. Selkeytyneen työnkuvan ansiosta resurssien käyttöä voidaan mahdollisesti tehostaa antamalla selkeät työohjeet vähemmän kokeneille työntekijöille ja tarvittaessa hyödyntää alihankkijoita tietyissä tehtävissä.
Tarkistuslista-toiminnon keskeisiä tavoitteita olivat ennakkohuoltojen yhtenäistäminen, raportoinnin nopeuttaminen ja asiantuntijoiden työn tehostaminen. Työssä määriteltiin tarkistuslistan rakenne, tarkoituksenmukainen sisältö sekä kokeiltiin toimintoa käytännössä kahdessa erilaisessa huoltokohteessa. Tarkistuslistan avulla asiantuntija pystyy kirjaamaan tiedot reaaliajassa huoltokohteelta ja tulostamaan PDF-raportin kerättyään kaikki tarvittavat tiedot. Valmis raportti nopeuttaa tietojen käsittelyä ja lopullisen ennakkohuoltoraportin kokoamista.
Tarkistuslistan käyttö voidaan laajentaa muihin prosesseihin ja palveluihin. Sovelluskohteita voisi olla esimerkiksi ohjelmointilaitteiden asennukset ja määrittelyt, muut harvemmin tehtävät työt tai yleisimmät vikatilanteet. Selkeytyneen työnkuvan ansiosta resurssien käyttöä voidaan mahdollisesti tehostaa antamalla selkeät työohjeet vähemmän kokeneille työntekijöille ja tarvittaessa hyödyntää alihankkijoita tietyissä tehtävissä.