Ensuring Customer Value through Comprehensive Reporting
Jaskari, Justus (2025)
Jaskari, Justus
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512098
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö, joka on toteutettu Wärtsilä Marinen Agreement Management, Performance Services -yksikön toimeksiannosta, tarkastelee, kuinka raportointia Wärtsilän Lifecycle Agreements (LCA) -sopimuksissa voidaan kehittää vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita ja siten lisätä asiakasarvoa. Tavoitteena on tunnistaa, mitkä raportoinnin osa-alueet ovat asiakkaille arvokkaita, kuinka raportointia voidaan parantaa elinkaarisopimuksissa sekä millaisia tulevaisuuden vaatimuksia saattaa ilmetä. Tutkimus käsittelee elinkaarisopimuksia yleisellä tasolla, mutta keskittyy erityisesti hybridijärjestelmiin ja tulevaisuuden polttoaineisiin.
Laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen selvitettiin, miten Wärtsilän nykyinen raportointi elinkaarisopimuksissa toteutuu. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla, joihin osallistui yksitoista Wärtsilä Marinen työntekijää. Näitä täydennettiin dokumenttitutkimuksella ja analysoimalla sekä sisäisiä että ulkoisia lähteitä. Menetelmän avulla voitiin tunnistaa Wärtsilän raportoinnin nykytilanne, mahdolliset kehitysalueet ja saada syvällisempi käsitys tulevista raportointitarpeista.
Tulokset osoittavat, että asiakkaat haluavat raportoinnin olevan selkeää, visuaalista, käyttäjän rooliin mukautettua ja että se tulee tukea operatiivista toimintaa. Myös nopea tiedonsaanti, joustavuus ja kohdennettu sisältö nousevat esiin erityisen tärkeinä ominaisuuksina. Raportoinnin odotetaan tukevan sekä päivittäistä työtä että pitkän aikavälin suunnittelua. Lisäksi ilmenee kasvava tarve akun suorituskyvyn paremmalle näkyvyydelle sekä ajankohtaisemmalle tiedolle liittyen tulevaisuuden polttoaineisiin.
Tulosten perusteella esitetään parannusehdotuksia, joita Wärtsilä Finland Oy voi hyödyntää edelleen kehittääkseen raportointia ja vastatakseen tuleviin vaatimuksiin elinkaarisopimusten osalta.
Laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen selvitettiin, miten Wärtsilän nykyinen raportointi elinkaarisopimuksissa toteutuu. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla, joihin osallistui yksitoista Wärtsilä Marinen työntekijää. Näitä täydennettiin dokumenttitutkimuksella ja analysoimalla sekä sisäisiä että ulkoisia lähteitä. Menetelmän avulla voitiin tunnistaa Wärtsilän raportoinnin nykytilanne, mahdolliset kehitysalueet ja saada syvällisempi käsitys tulevista raportointitarpeista.
Tulokset osoittavat, että asiakkaat haluavat raportoinnin olevan selkeää, visuaalista, käyttäjän rooliin mukautettua ja että se tulee tukea operatiivista toimintaa. Myös nopea tiedonsaanti, joustavuus ja kohdennettu sisältö nousevat esiin erityisen tärkeinä ominaisuuksina. Raportoinnin odotetaan tukevan sekä päivittäistä työtä että pitkän aikavälin suunnittelua. Lisäksi ilmenee kasvava tarve akun suorituskyvyn paremmalle näkyvyydelle sekä ajankohtaisemmalle tiedolle liittyen tulevaisuuden polttoaineisiin.
Tulosten perusteella esitetään parannusehdotuksia, joita Wärtsilä Finland Oy voi hyödyntää edelleen kehittääkseen raportointia ja vastatakseen tuleviin vaatimuksiin elinkaarisopimusten osalta.
