Sambandet mellan problematisk skolfrånvaro och neuropsykiatriska diagnoser hos tonåringar: En systematisk litteraturstudie
Hakanen, Heidi (2025)
Hakanen, Heidi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051612379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051612379
Tiivistelmä
Neuropsykiatriska diagnoser (NPF) är ett samlingsnamn för flertalet diagnoser som ADHD, autismspektrumtillstånd, Tourettes syndrom och språkstörningar. Dessa har ofta liknande symtom och de förekommer på grund av att individens hjärna bearbetar information annorlunda. Detta kan leda till kognitiva och sociala svårigheter.
Problematisk skolfrånvaro syftar på att eleven har problem med att befinna sig i skolan. Det kan innebära att eleven kommer sent till skolan eller går hem innan dagens slut. Även att eleven inte dyker upp vissa skoldagar eller att eleven inte alls är i skolan.
Syftet med denna studie var att utforska sambandet mellan problematisk skolfrånvaro och de vanligaste neuropsykiatriska diagnoser hos elever i högstadieåldern, samt undersöka tillvägagångsättet i arbetet med individen och skolfrånvaron. De centrala frågeställningarna i arbetet var ”Vad är sambandet mellan problematisk skolfrånvaro och neuropsykiatriska diagnoser?” och ”På vilket sätt kan NPF-problematiken tas i beaktande vid problematisk skolfrånvaro?”.
Studien gjordes i form av en systematisk litteraturstudie där 10 artiklar inkluderades. Resultatet för litteraturstudien visar att möjliga faktorer till sambandet är genetiskt anlag, mobbning, psykisk ohälsa, oförståelse hos omgivningen samt otillräckligt stöd för individen. Resultatet för den andra frågeställningen visar att det finns flertalet möjliga strategier och metoder när det kommer till att beakta problematisk skolfrånvaro i samband med neuropsykiatriska diagnoser. Några exempel på detta är specialklasser, byte av skola, styrkebaserat perspektiv, undervisning om olika diagnoser för omgivningen och tillräckligt stöd för individen. Neuropsychiatric disorders (NPC) is an umbrella term for several diagnoses like ADHD, autism spectrum disorder, Tourettes syndrome and language disorders. These diagnoses often convey similar symptoms, and they occur because the individuals brain process information differently. This can lead to cognitive and social challenges.
Problematic school absenteeism alludes to when a student has difficulties in attending school. It might mean that the student is late to school or leave before the school day ends. As well as not showing up at all certain days or not attending school at all.
The aim of this study was to investigate the relation between problematic school absenteeism and the most common neuropsychiatric disorders in students in high school, as well as examine the procedures when working with the individual and school absenteeism. The questions that where asked were “What is the relation between problematic school absenteeism and neuropsychiatric disorders?” and “In which way can NPC be taken into account when problematic school absenteeism on going?”.
The study was done in the form of a systematic literature review, which included 10 articles. The results show that possible factors to the relation are genetic predispositions, bullying, mental illness, incomprehension from the overall society and inadequate support for the individual. The result for the second question shows that there is a sufficient amount of possible strategies and methods that can be used in cases of problematic school absenteeism in relation with neuropsychiatric disorders. Some examples of these strategies are therapeutic classes, changing schools, a strength based approach, psychoeducation for the overall society and a sufficient amount of support for the individual.
Problematisk skolfrånvaro syftar på att eleven har problem med att befinna sig i skolan. Det kan innebära att eleven kommer sent till skolan eller går hem innan dagens slut. Även att eleven inte dyker upp vissa skoldagar eller att eleven inte alls är i skolan.
Syftet med denna studie var att utforska sambandet mellan problematisk skolfrånvaro och de vanligaste neuropsykiatriska diagnoser hos elever i högstadieåldern, samt undersöka tillvägagångsättet i arbetet med individen och skolfrånvaron. De centrala frågeställningarna i arbetet var ”Vad är sambandet mellan problematisk skolfrånvaro och neuropsykiatriska diagnoser?” och ”På vilket sätt kan NPF-problematiken tas i beaktande vid problematisk skolfrånvaro?”.
Studien gjordes i form av en systematisk litteraturstudie där 10 artiklar inkluderades. Resultatet för litteraturstudien visar att möjliga faktorer till sambandet är genetiskt anlag, mobbning, psykisk ohälsa, oförståelse hos omgivningen samt otillräckligt stöd för individen. Resultatet för den andra frågeställningen visar att det finns flertalet möjliga strategier och metoder när det kommer till att beakta problematisk skolfrånvaro i samband med neuropsykiatriska diagnoser. Några exempel på detta är specialklasser, byte av skola, styrkebaserat perspektiv, undervisning om olika diagnoser för omgivningen och tillräckligt stöd för individen.
Problematic school absenteeism alludes to when a student has difficulties in attending school. It might mean that the student is late to school or leave before the school day ends. As well as not showing up at all certain days or not attending school at all.
The aim of this study was to investigate the relation between problematic school absenteeism and the most common neuropsychiatric disorders in students in high school, as well as examine the procedures when working with the individual and school absenteeism. The questions that where asked were “What is the relation between problematic school absenteeism and neuropsychiatric disorders?” and “In which way can NPC be taken into account when problematic school absenteeism on going?”.
The study was done in the form of a systematic literature review, which included 10 articles. The results show that possible factors to the relation are genetic predispositions, bullying, mental illness, incomprehension from the overall society and inadequate support for the individual. The result for the second question shows that there is a sufficient amount of possible strategies and methods that can be used in cases of problematic school absenteeism in relation with neuropsychiatric disorders. Some examples of these strategies are therapeutic classes, changing schools, a strength based approach, psychoeducation for the overall society and a sufficient amount of support for the individual.