Kotimaiset design-huonekalut leasingpalveluna: palvelumuotoilu kiertotalouden, kestävien palveluiden ja asiakasymmärryksen edistäjänä skandinaavisessa sisustuksessa
Jokinen, Anna (2025)
Jokinen, Anna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051612415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051612415
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii kotimaisten design-huonekalujen leasingpalvelun mahdollisuuksia palvelumuotoilun näkökulmasta. Tavoitteena on selvittää kuluttajien tapoja ja näkemyksiä sisustamiseen liittyen, sekä tunnistaa leasingpalvelun potentiaali ja siihen liittyvät haasteet kontekstissa. Tutkimus toteutetaan yhteistyössä designtalo Fasetti Oy:n kanssa. Tutkimus toimii pohjana uuden, kestävämmän palvelukonseptin kehittämiselle.
Tutkimuksen idea kumpuaa tutkijan kiinnostuksesta palvelumuotoilun mahdollisuuksiin
kotimaisen designin kestävämmän tulevaisuuden kehittämisessä. Taustalla vaikuttavat tulevaisuuden mahdollisuudet ja haasteet, sekä vastuullisuuden kasvava merkitys ostopäätöksessä. Huonekalujen leasingpalvelu tarjoaa vaihtoehdon kestävämpään kulutukseen ja tuo laadukkaat, suomalaiset huonekalut yhä useamman kuluttajan ulottuville taloudellisesti. Se parantaa kotimaisen designin myyntiä palvelumuotoilun keinoin, huomioiden vastuullisuuden ja kiertotalouden huonekalujen elinkaaressa.
Teoreettinen viitekehys käsittelee kiertotaloutta, vastuullisuutta, asiakasymmärrystä ja
ympäristöesteettistä hyvinvointia. Aineisto kerätään kuluttajille suunnatun kyselyn avulla, jota vahvistetaan sisustusalan ammattilaisten haastattelulla. Tutkimuksessa kartoitetaan aiempia tutkimuksia, jotka liittyvät tulevaisuuteen, vastuullisuuteen, kotimaiseen huonekalutuotantoon ja kiertotalouteen. Uutta konseptia tarkastellaan SWOT-analyysilla ja palvelupolun hahmottamisella. Lopputuloksena syntyy ymmärrys kuluttajien tarpeista ja kestävämmästä kuluttamisesta tulevaisuudessa, sekä palvelukonseptin liiketoiminnallisista mahdollisuuksista, joita Fasetti Oy voi hyödyntää jatkokehityksessä. Tämä parantaa sen kilpailukykyä ja edistää vastuullista kuluttamista ja liiketoimintaa. This thesis explores the potential of a leasing service for Finnish design furniture from a service design perspective. The objective was to examine consumer habits and perceptions related to interior design, as well as to identify the potential and challenges of a leasing service within this context. The study was conducted in collaboration with the design company Fasetti Oy and serves as a foundation for developing a new, more sustainable service concept.
The idea for this thesis stems from the author's interest in the possibilities of service design in creating a more sustainable future for Finnish design. The study was influenced by future opportunities and challenges, as well as the growing significance of responsibility in purchasing decisions. A furniture leasing service provides an alternative for more sustainable consumption and makes high-quality Finnish furniture more accessible to a broader audience financially. It enhances the sales of Finnish design through service design while considering responsibility and the circular economy throughout the furniture lifecycle.
The theoretical framework addresses circular economy, responsibility, customer insight, and environmental aesthetic well-being. The data was collected through a consumer
survey, complemented by interviews with interior design professionals. The study reviews previous research related to future trends, responsibility, Finnish furniture production, and the circular economy. The new concept was analyzed using SWOT analysis and service journey mapping. The outcome is an understanding of consumer needs and sustainable consumption in the future, as well as the business opportunities of the service concept, which Fasetti Oy can utilize in further development. This enhances the company´s competitiveness and promotes responsible consumption and business practices.
Tutkimuksen idea kumpuaa tutkijan kiinnostuksesta palvelumuotoilun mahdollisuuksiin
kotimaisen designin kestävämmän tulevaisuuden kehittämisessä. Taustalla vaikuttavat tulevaisuuden mahdollisuudet ja haasteet, sekä vastuullisuuden kasvava merkitys ostopäätöksessä. Huonekalujen leasingpalvelu tarjoaa vaihtoehdon kestävämpään kulutukseen ja tuo laadukkaat, suomalaiset huonekalut yhä useamman kuluttajan ulottuville taloudellisesti. Se parantaa kotimaisen designin myyntiä palvelumuotoilun keinoin, huomioiden vastuullisuuden ja kiertotalouden huonekalujen elinkaaressa.
Teoreettinen viitekehys käsittelee kiertotaloutta, vastuullisuutta, asiakasymmärrystä ja
ympäristöesteettistä hyvinvointia. Aineisto kerätään kuluttajille suunnatun kyselyn avulla, jota vahvistetaan sisustusalan ammattilaisten haastattelulla. Tutkimuksessa kartoitetaan aiempia tutkimuksia, jotka liittyvät tulevaisuuteen, vastuullisuuteen, kotimaiseen huonekalutuotantoon ja kiertotalouteen. Uutta konseptia tarkastellaan SWOT-analyysilla ja palvelupolun hahmottamisella. Lopputuloksena syntyy ymmärrys kuluttajien tarpeista ja kestävämmästä kuluttamisesta tulevaisuudessa, sekä palvelukonseptin liiketoiminnallisista mahdollisuuksista, joita Fasetti Oy voi hyödyntää jatkokehityksessä. Tämä parantaa sen kilpailukykyä ja edistää vastuullista kuluttamista ja liiketoimintaa.
The idea for this thesis stems from the author's interest in the possibilities of service design in creating a more sustainable future for Finnish design. The study was influenced by future opportunities and challenges, as well as the growing significance of responsibility in purchasing decisions. A furniture leasing service provides an alternative for more sustainable consumption and makes high-quality Finnish furniture more accessible to a broader audience financially. It enhances the sales of Finnish design through service design while considering responsibility and the circular economy throughout the furniture lifecycle.
The theoretical framework addresses circular economy, responsibility, customer insight, and environmental aesthetic well-being. The data was collected through a consumer
survey, complemented by interviews with interior design professionals. The study reviews previous research related to future trends, responsibility, Finnish furniture production, and the circular economy. The new concept was analyzed using SWOT analysis and service journey mapping. The outcome is an understanding of consumer needs and sustainable consumption in the future, as well as the business opportunities of the service concept, which Fasetti Oy can utilize in further development. This enhances the company´s competitiveness and promotes responsible consumption and business practices.