Rekrytointiprosessi ja sen vaikutus työpaikkojen vetovoimaisuuteen
Joki-Anttila, Laura (2025)
Joki-Anttila, Laura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051612424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051612424
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten rekrytointiprosessi vaikuttaa työpaikkojen vetovoimaisuuteen työnhakijoiden näkökulmasta. Tutkimus keskittyi tunnistamaan prosessin kriittiset tekijät, jotka vaikuttavat työnhakijoiden kokemuksiin ja heidän halukkuuteensa hakea työpaikkaa. Aiheen ajankohtaisuutta korosti työnantajien lisääntynyt tarve kilpailla parhaista osaajista. Tulokset tarjoavat konkreettisia kehitysehdotuksia rekrytointiprosessin parantamiseksi ja työnantajakuvan vahvistamiseksi.
Teoreettinen viitekehys pohjautuu rekrytointiprosessin, työpaikkojen vetovoimaisuuden ja hakijakokemuksen tarkasteluun. Työssä käsitellään rekrytointiprosessin selkeyttä, viestintää ja työnantajamielikuvan muodostumista, jotka toimivat pohjana tutkimukselle. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä, ja aineisto kerättiin verkkokyselyllä, johon vastasi 42 työnhakijaa. Kyselylomake sisälsi monivalintakysymyksiä, sekamuotoisia kysymyksiä ja avoimia kysymyksiä, joiden avulla kartoitettiin työnhakijoiden näkemyksiä rekrytointiprosessin keskeisistä vaiheista. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin frekvenssianalyysia sekä laadullista tarkastelua avoimille vastauksille.
Opinnäytetyön keskeiset tulokset osoittivat, että rekrytointiprosessin selkeys, viestintä ja avoimuus ovat kriittisiä tekijöitä työpaikan vetovoimaisuuden kannalta. Selkeä ja vuorovaikutteinen prosessi houkuttelee enemmän hakijoita, kun taas epäselvät ja hitaat prosessit heikentävät työnantajamielikuvaa. Myös palkkatietojen avoimuus lisäsi kiinnostusta työpaikkaa kohtaan, kun taas niiden piilottaminen vähensi sitä. Tulosten perusteella voidaan todeta, että panostaminen prosessin läpinäkyvyyteen, viestintään sekä hakijakokemukseen vahvistaa yritysten kilpailukykyä rekrytointimarkkinoilla.
Teoreettinen viitekehys pohjautuu rekrytointiprosessin, työpaikkojen vetovoimaisuuden ja hakijakokemuksen tarkasteluun. Työssä käsitellään rekrytointiprosessin selkeyttä, viestintää ja työnantajamielikuvan muodostumista, jotka toimivat pohjana tutkimukselle. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä, ja aineisto kerättiin verkkokyselyllä, johon vastasi 42 työnhakijaa. Kyselylomake sisälsi monivalintakysymyksiä, sekamuotoisia kysymyksiä ja avoimia kysymyksiä, joiden avulla kartoitettiin työnhakijoiden näkemyksiä rekrytointiprosessin keskeisistä vaiheista. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin frekvenssianalyysia sekä laadullista tarkastelua avoimille vastauksille.
Opinnäytetyön keskeiset tulokset osoittivat, että rekrytointiprosessin selkeys, viestintä ja avoimuus ovat kriittisiä tekijöitä työpaikan vetovoimaisuuden kannalta. Selkeä ja vuorovaikutteinen prosessi houkuttelee enemmän hakijoita, kun taas epäselvät ja hitaat prosessit heikentävät työnantajamielikuvaa. Myös palkkatietojen avoimuus lisäsi kiinnostusta työpaikkaa kohtaan, kun taas niiden piilottaminen vähensi sitä. Tulosten perusteella voidaan todeta, että panostaminen prosessin läpinäkyvyyteen, viestintään sekä hakijakokemukseen vahvistaa yritysten kilpailukykyä rekrytointimarkkinoilla.
