Syrjäytymisvaarassa olevien nuorten tukeminen työllisyyspalveluissa
Mäntymaa, Maarit; Silokunnas, Eija (2025)
Mäntymaa, Maarit
Silokunnas, Eija
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512175
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ajankohtaista tietoa syrjäytyneiden ja syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten palvelupolusta työllisyyspalvelussa. Lisäksi pyrittiin tekemään näkyväksi näiden nuorten elämäntilanteen haasteellisuus työllisyyspalveluiden palveluohjauksessa. Tavoitteena oli tarkastella kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin, kuinka työllisyyspalveluissa voidaan tukea syrjäytyneitä ja syrjäytymisvaarassa olevia nuoria opintoihin tai työelämään. Tarkastelimme myös, kuinka työllisyyspalvelut toimivat moniammatillisessa verkostossa ja kuinka sen palveluohjaus toimii.
Teoreettisessa viitekehyksessä aihetta tarkasteltiin syrjäytymisen, nuorten työllisyyspalvelujen ja palvelupolun käsitteiden avulla. Viitekehys rakennettiin kansallisista, vertaisarvioiduista verkkojulkaisuista. Tutkimuskysymykset olivat: miten voidaan tukea syrjäytyneiden tai syrjäytymisvaarassa olevien nuorten osallisuutta ja toimijuutta työllisyyspalveluissa ja millä menetelmillä voidaan edistää syrjäytyneen ja syrjäytymisvaarassa olevan nuoren palvelupolkua moniammatillisessa verkostossa. Opinnäytetyön katsausosiossa tutkimuskysymyksiin etsittiin vastauksia yhdestätoista tieteellisestä artikkelista. Aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin aineistosta eroteltiin tutkimuskysymyksiin vastaavia ilmiöitä. Ilmiöt ryhmiteltiin pää- ja alaluokkiin.
Tulosten perusteella nuoret eivät aina kokeneet tulleensa kohdatuiksi ja kuulluksi työllisyyspalveluissa. Työllisyyspalveluiden palveluohjauksen keinoin ei aina pystytä edistämään nuorten osallisuutta ja toimijuutta. Tulokset osoittivat myös, että ammatillisen tutkinnon suorittaminen vähentää syrjäytymisen riskiä. Johtopäätök-senä voidaan todeta, että nuorten syrjäytymisriskin kannalta hallinnollinen kokonaisvastuu tulisi selkeästi määritellä palveluiden osalta yhdelle taholle, jolloin myös reagointi riittävän varhaisessa vaiheessa olisi mahdollista.
Teoreettisessa viitekehyksessä aihetta tarkasteltiin syrjäytymisen, nuorten työllisyyspalvelujen ja palvelupolun käsitteiden avulla. Viitekehys rakennettiin kansallisista, vertaisarvioiduista verkkojulkaisuista. Tutkimuskysymykset olivat: miten voidaan tukea syrjäytyneiden tai syrjäytymisvaarassa olevien nuorten osallisuutta ja toimijuutta työllisyyspalveluissa ja millä menetelmillä voidaan edistää syrjäytyneen ja syrjäytymisvaarassa olevan nuoren palvelupolkua moniammatillisessa verkostossa. Opinnäytetyön katsausosiossa tutkimuskysymyksiin etsittiin vastauksia yhdestätoista tieteellisestä artikkelista. Aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin aineistosta eroteltiin tutkimuskysymyksiin vastaavia ilmiöitä. Ilmiöt ryhmiteltiin pää- ja alaluokkiin.
Tulosten perusteella nuoret eivät aina kokeneet tulleensa kohdatuiksi ja kuulluksi työllisyyspalveluissa. Työllisyyspalveluiden palveluohjauksen keinoin ei aina pystytä edistämään nuorten osallisuutta ja toimijuutta. Tulokset osoittivat myös, että ammatillisen tutkinnon suorittaminen vähentää syrjäytymisen riskiä. Johtopäätök-senä voidaan todeta, että nuorten syrjäytymisriskin kannalta hallinnollinen kokonaisvastuu tulisi selkeästi määritellä palveluiden osalta yhdelle taholle, jolloin myös reagointi riittävän varhaisessa vaiheessa olisi mahdollista.