Maatalousalan ammattitutkinnon opetuksen kehittäminen : maatalousalan yrittäjänä toimiminen -tutkinnonosa AhlmanEdussa
Pirhonen, Salla (2025)
Pirhonen, Salla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512124
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää maatalousalan ammattitutkinnon opetusta AhlmanEdussa, erityisesti tutkinnonosassa "Maatalousalan yrittäjänä toimiminen". Taustalla on ajankohtainen tarve uudistaa ammatillista koulutusta Suomessa, vastata opetukseen kohdistuviin resurssihaasteisiin sekä säilyttää koulutustarjonta maatalousalalla. Toimeksiantajana toimii Ahlmanin koulun Säätiö sr (AhlmanEdu), jolla on pitkä historia maatalouskoulutuksen tarjoajana.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka opetusta voidaan kehittää opiskelijaystävällisemmäksi ja samalla tehostaa opettajaresurssien käyttöä. Tutkimusmenetelminä käytettiin toiminnallista kyselytutkimusta ja havainnointia. Opiskelijoilta kerättiin tietoa kyselyllä opintojen alussa syksyllä 2024 ja lopussa keväällä 2025, ja tuloksia täydennettiin opetustilanteiden ja yhteydenpidon havainnoinnilla.
Tulokset osoittivat, että opiskelijat pitävät tärkeimpinä oppimisen osa-alueina erityisesti talouden hallintaa ja käytännönläheistä oppimista. Verkko-opiskelun vahvuutena pidettiin sen joustavuutta ja saavutettavuutta, mutta haasteita aiheuttivat ajanhallinta, opiskelumotivaation ylläpitäminen ja vuorovaikutuksen vähäisyys. Useat opiskelijat kokivat tarvitsevansa selkeitä ohjeita ja aikatauluja edetäkseen opinnoissa sujuvasti.
Tutkimuksen perusteella esitetään konkreettisia kehitysehdotuksia opetuksen rakenteeseen, verkkopedagogiikkaan sekä ohjaukseen. Lisäksi työssä pohditaan non-stop-toteutuksen mahdollisuuksia tutkinnon järjestämiseksi joustavasti ilman live-tapaamisia. Tämä malli voisi vastata sekä opiskelijoiden yksilöllisiin tarpeisiin että opetuksen resurssihaasteisiin.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä korostuu tarve säilyttää pedagoginen laatu, mutta tehdä opetus pienemmillä opettajaresursseilla niin, että koulutus säilyy houkuttelevana ja saavutettavana myös tulevaisuudessa. Opiskelijoiden palaute oli pääosin myönteistä, ja erityisesti opetuksen asiantuntevuus sai kiitosta.
Avainsanat maatalousalan ammattitutkinto, verkko-opetus, opetuksen kehittäminen
Sivut 23 sivua ja liitteitä 7 sivua
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka opetusta voidaan kehittää opiskelijaystävällisemmäksi ja samalla tehostaa opettajaresurssien käyttöä. Tutkimusmenetelminä käytettiin toiminnallista kyselytutkimusta ja havainnointia. Opiskelijoilta kerättiin tietoa kyselyllä opintojen alussa syksyllä 2024 ja lopussa keväällä 2025, ja tuloksia täydennettiin opetustilanteiden ja yhteydenpidon havainnoinnilla.
Tulokset osoittivat, että opiskelijat pitävät tärkeimpinä oppimisen osa-alueina erityisesti talouden hallintaa ja käytännönläheistä oppimista. Verkko-opiskelun vahvuutena pidettiin sen joustavuutta ja saavutettavuutta, mutta haasteita aiheuttivat ajanhallinta, opiskelumotivaation ylläpitäminen ja vuorovaikutuksen vähäisyys. Useat opiskelijat kokivat tarvitsevansa selkeitä ohjeita ja aikatauluja edetäkseen opinnoissa sujuvasti.
Tutkimuksen perusteella esitetään konkreettisia kehitysehdotuksia opetuksen rakenteeseen, verkkopedagogiikkaan sekä ohjaukseen. Lisäksi työssä pohditaan non-stop-toteutuksen mahdollisuuksia tutkinnon järjestämiseksi joustavasti ilman live-tapaamisia. Tämä malli voisi vastata sekä opiskelijoiden yksilöllisiin tarpeisiin että opetuksen resurssihaasteisiin.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä korostuu tarve säilyttää pedagoginen laatu, mutta tehdä opetus pienemmillä opettajaresursseilla niin, että koulutus säilyy houkuttelevana ja saavutettavana myös tulevaisuudessa. Opiskelijoiden palaute oli pääosin myönteistä, ja erityisesti opetuksen asiantuntevuus sai kiitosta.
Avainsanat maatalousalan ammattitutkinto, verkko-opetus, opetuksen kehittäminen
Sivut 23 sivua ja liitteitä 7 sivua