Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tehtäväpaketti 13-17-vuotiaiden nuorten hahmottamisen ja hienomotoristen taitojen kehittämiseen

Karjalainen, Juuli; Rantala, Saana; Österberg, Helmi (2025)

 
Avaa tiedosto
Karjalainen_Rantala_Osterberg.pdf (551.3Kt)
Tehtavapaketti_Karjalainen_Rantala_Osterberg.pdf (15.10Mt)
Lataukset: 


Karjalainen, Juuli
Rantala, Saana
Österberg, Helmi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051812962
Tiivistelmä
Tilastot osoittavat, että neuropsykiatristen kuntoutuspalveluiden tarve on moninkertaistunut viime vuosina, mikä asettaa haasteita koulujärjestelmälle ja vaatii yhteiskunnan toimia lasten ja nuorten tueksi. Toimeksiantajalla Keski-Suomen hyvinvointialueen nuorisopsykiatrian vastaanottopalveluilla oli tarve nuoria motivoivaan tehtäväpakettiin, joka tukee nuorten hahmottamisen ja hienomotoristen taitojen harjoittelua. Tavoitteena oli luoda tehtäväpaketti, joka toimii työkaluna toimintaterapian interventiovaiheessa.
Nuorten toimintaterapiassa keskitytään usein käytännönläheisiin harjoituksiin ja toiminnallisiin menetelmiin. Toimintaterapialla on merkittävä rooli hahmotushäiriöiden ja hienomotoristen haasteiden kuntouttamisessa, ja toimintaterapeutit räätälöivät interventiot nuorten yksilöllisten tarpeiden mukaan. Opinnäytetyötä ohjaavaksi tutkimuskysymykseksi muotoutui ”Miten neuropsykiatriset häiriöt ovat yhteydessä nuorten hahmottamiskykyyn sekä hienomotoriikkaan ja miten toimintaterapia voi auttaa näiden taitojen kehittämisessä?”.
Opinnäytetyön viitekehyksenä käytettiin OTIPM-mallia. Kirjallisuuskatsaus tehtiin keskeisistä käsitteistä, kuten nuoruudesta, hahmottamisesta ja hienomotoriikasta. Tietoperustan pohjalta tuotettiin nuoria motivoiva tehtäväpaketti, joka on nimeltään "Näpertäjä – tehtäviä hahmottamiseen ja hienomotoriikkaan". Tehtäväpaketti sisältää origamiohjeita, ystävyysrannekkeiden punomisohjeita, tasoväritystehtäviä, sokkelotehtäviä sekä "etsi eroavaisuudet" -tehtäviä. Tehtävät on suunniteltu eri vaikeustasoille ja ne ovat visuaalisesti houkuttelevia ja helposti toteutettavia. Nuorten mielenkiinnon kohteiden huomioiminen oli tärkeää tehtävien suunnittelussa.
Tehtäväpaketti tarjoaa toimintaterapeuteille monipuolisia ja nuoria motivoivia työkaluja, jotka tukevat nuorten hahmottamista ja hienomotoriikkaa. Tehtäväpaketin tuottamisessa huomioitiin myös kestävän kehityksen periaatteet ja sen sähköinen muoto mahdollistaa tuotoksen pitkäikäisyyden, helpon jakamisen sekä käyttömahdollisuuksien laajentamisen. Jatkokehitysideana voisi luoda vastaavanlaisia tehtäviä esimerkiksi toiminnanohjauksen haasteiden tueksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste