Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Indie-videopelin suunnittelu ja toteutus

Mattila, Manu (2025)

 
Avaa tiedosto
Mattila_Manu.pdf (2.615Mt)
Lataukset: 


Mattila, Manu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051812928
Tiivistelmä
Videopelin kehittämisen taustalla oli tavoite havainnollistaa 2D-pelinkehitysprosessia käyttäen GameMaker-ohjelmistoa. Tavoitteena oli luoda toimiva ja pelattava pelidemo, joka esittelisi pelisuunnittelun ja ohjelmoinnin keskeisiä osa-alueita. Demon kautta pyrittiin tarjoamaan käytännön esimerkki siitä, miten pienimuotoinen videopeliprojekti voidaan suunnitella ja toteuttaa.
Tutkimustavaksi valittiin palvelun, tuotteen tai produktion kehittäminen, sillä se tarjosi mahdollisuuden sekä videopelidemon luomiseen, että indie-pelikehityksen tarkasteluun. Projektin toteutustapana oli yksilötyönä tehtävä pelinkehitys, jossa edettiin pelisuunnittelun, ohjelmoinnin, grafiikan ja äänisuunnittelun vaiheiden kautta kohti valmista demoa.
Tuloksena syntyi toimiva ja pelattava videopelidemo, jossa oli satunnaisesti generoituva kenttärakenne, useita vihollistyyppejä, esineitä, kauppajärjestelmä sekä pääviholliskohtaaminen. Lopputulos vastasi hyvin asetettuja tavoitteita.
Johtopäätöksenä todettiin, että pieni ja rajattu peliprojekti on erinomainen tapa oppia ja havainnollistaa pelinkehitysprosessia käytännössä. Kehitysprosessi vahvisti kehittäjän ymmärrystä ohjelmoinnista, pelisuunnittelusta ja työmäärän hallinnasta. Lisäksi projektin kautta syntyi konkreettinen näyttö, jota voidaan hyödyntää tulevassa työnhaussa ja jatkokehityksessä. Indie-pelien kehittämisen haasteet ja mahdollisuudet tulivat myös selkeästi esiin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste