dc.contributor.author | Lappalainen, Toni | |
dc.date.accessioned | 2025-05-19T06:03:19Z | |
dc.date.available | 2025-05-19T06:03:19Z | |
dc.date.issued | 2025 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/887489 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja kokeilla soveltaa käytöstä poistettua ajoneuvon akustoa kiinteistöakustona. Projektia varten hankittiin BMS-yksikkö ohjaamaan akustoa. Projektiin oli tar-koitus hankkia invertteri suuntaamaan sähköä, mutta päädyttiin käyttämään yksittäisiä teholähteitä. Akkumoduuleissa ilmenneiden vikojen vuoksi testaus suoritettiin yhdellä toimivalla akkumoduulilla. Testaus suoritettiin CANBUS-väylää hyödyntäen. Testausta varten rakennettiin kaksi sähköpiiriä joista toinen ohjasi BMS-yksikköä ja toinen teholähdettä sekä kuormaa. Eri sähköpiirejä ohjattiin releiden ja kontaktorien avulla. Kuormana käytettiin vaunua, joka toimii vastuksena. Akusto saatiin toimimaan muuten, mutta uudelleen käynnistykset automatiikalla eivät toimineet halutulla tavalla. Tämä johtui ainakin osittain Orionin ohjelmiston ominaisuuksien laajuudesta. Mikäli testausta olisi voitu jatkaa pitemmälle, ohjelmiston ominaisuuksista olisi saatu enemmän irti. Akustoa saatiin ladattua 6 A:n ja purettua 9 A:n virroilla. Testaukset suoritettiin Ylivieskassa Centrialla akustoille varatussa tilassa. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of the thesis was to study and test the application of a decommissioned vehicle battery. A BMS unit was purchased for the project to control the battery. The project intended to purchase an inverter to direct the electricity, but it ended up using individual power sources. Due to defects in the battery modules, testing was performed with one functioning battery module. Testing was performed using the CANBUS bus. Two electrical circuits were built for testing, one of which controlled the BMS unit and the other the power source and the load. Different electrical circuits were controlled using relays and contactors. A trolley was used as the load, which acts as a resistor. The battery was made to work otherwise, but the automatic restarts did not work as desired. This was at least partly due to the breadth of Orion’s software features. If the testing could have continued longer, more of the software’s features would have been used. The battery was charged with 6 A and discharged with 9 A currents. The tests were carried out in Ylivieska at Centria in a space reserved for battery systems. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.rights | CC BY-NC-ND 4.0 | - |
dc.title | Sähköajoneuvon ajovoima-akuston hyödyntäminen kiinteistöakustona | - |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | - |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:amk-2025051812987 | - |
dc.subject.specialization | Akkutekniikka | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Sähkötekniikka|sv=Elektroteknik|en=Electrical Engineering| | - |
dc.subject.yso | akut | - |
dc.subject.yso | sähkötekniikka | - |
dc.subject.yso | sähköautot | - |
dc.relation.contractor | Centria | - |
dc.subject.discipline | Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus | - |
annif.suggestions.links | http://www.yso.fi/onto/yso/p2306|http://www.yso.fi/onto/yso/p9345|http://www.yso.fi/onto/yso/p1585|http://www.yso.fi/onto/yso/p6099|http://www.yso.fi/onto/yso/p4513|http://www.yso.fi/onto/yso/p11477|http://www.yso.fi/onto/yso/p8471|http://www.yso.fi/onto/yso/p5699|http://www.yso.fi/onto/yso/p15755|http://www.yso.fi/onto/yso/p3583 | fi |