Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Vahvan visuaalisen identiteetin suunnittelu graafisen muotoilun yritykselle. Tapaus: Mellow

Olkkonen, Essi (2025)

 
Avaa tiedosto
Olkkonen_Essi.pdf (5.567Mt)
Lataukset: 


Olkkonen, Essi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051612506
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli visuaalisen identiteetin suunnitteluprosessia omalle graafisen alan yritykselle nimeltä Mellow. Tavoitteena oli luoda kattava, yhtenäinen ja selkeä graafinen ohjeisto, jossa esitetään yrityksen visuaalinen ilme. Toteutus tehtiin vastaamalla tutkimuskysymykseen: ”Miten luodaan vahva ja puoleensavetävä visuaalinen identiteetti omalle graafisen alan yritykselle?” Tämän kysymyksen tukena hyödynnettiin lisäksi kahta alakysymystä, joilla pyrittiin sekä syventymään aiheeseen että rajaamaan tutkimusta: ”Miten suunnitellaan yhtenevän graafinen ohjeisto?” sekä ”Millainen on visuaalisen ilmeen suunnitteluprosessi?”.

Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisia eli laadullisia tutkimusmenetelmiä. Työ oli produktiivinen ja tutkimusmenetelminä hyödynnettiin Vertailevaa tutkimusta sekä mooadboardia. Vertailuanalyysin avulla tutkittiin muiden yritysten graafisia ohjeistoja ja niihin sisältyviä visuaalisia elementtejä. Vertailun avulla analysoitiin ohjeistojen toimivuutta ja sitä, miten selkeästi ne esittivät yrityksen visuaalisen identiteetin. Vertailuanalyysiä käytettiin myös maskotin suunnitteluprosessissa. Moodboard oli tapa havainnollistaa asioita visuaalisesti, joka auttoi hahmottamaan visuaalisen identiteetin suunnitteluprosessin vaiheita ja saattoi nämä toivottuun lopputulokseen.

Vahvan visuaalisen ilmeen luominen alkoi tietyn mielikuvan kehittämisestä. Oli pohdittava yrityksen arvoja, tavoitteita ja kohderyhmää. Näiden avulla lähdettiin laatimaan yritykselle sopivaa nimeä, logoa, väripalettia, typografiaa ja muita visuaalisia elementtejä. Yhtenevä graafinen ohjeisto toi esiin jokaisen visuaalisen aspektin, jotka tyylillisesti sitoutuivat ja sopivat yhteen. Suunnitteluprosessi aloitettiin moodboardin kokoamisesta, joka antoi suuntaa ideaalisesta visuaalisesta identiteetistä. Tämän jälkeen alkoi luonnosteluvaihe, johon sisältyi logon, maskotin, väripaletin ja typografian suunnittelu. Yrityksen nimi ”Mellow” tarkoittaa pehmeää ja sanaa käytetään yleensä kuvaamaan tunnelmaa tai mielialaa. Yrityksen visuaalinen identiteetti suunniteltiin tämän konseptin ympärille, joka näkyy logon pilvimäisessä muodossa, hempeässä väripaletissa, söpössä maskotissa ja rennossa typografiassa. Opinnäytetyön lopputuloksena on valmis graafinen ohjeisto Mellow-yrityksen visuaalisesta identiteetistä, joka kattaa kaikki aikaisemmin mainitut tärkeät komponentit ja esittää nämä yhtenä kokonaisuutena.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste