Vastaavan työnjohtajan pätevyysvaatimusten vaikutus rakennustekniikan insinöörikoulutukseen
Välimäki, Pauliina (2025)
Välimäki, Pauliina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913005
Tiivistelmä
1.1.2025 voimaan tullut rakentamislaki toi mukanaan merkittäviä muutoksia, jotka koskevat koko rakennusteollisuutta. Lakimuutoksen myötä vastaavan työnjohtajan työtehtävästä tuli säännelty ammatti. Ammatinharjoittaminen vaatii maksullisen pätevyystodistuksen hakemista ympäristöministeriön valtuuttamilta toimielimiltä, jotka pitävät yllä pätevyysrekistereitä. Kyseisellä muutoksella oli suora vaikutus rakennustekniikan insinöörikoulutukseen, sillä ammattikorkeakoulujen oli tarkasteltava opetussuunnitelmien vastaavuutta lakiuudistuksen ja toimintaympäristön muutosten aikaansaamien uusien vaatimusten suhteen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Hämeen ammattikorkeakoulun rakennus- ja yhdyskuntatekniikan tutkinto-ohjelman rakennustuotannon profiloivien opintojen opetussuunnitelman ja opintojaksojen sisältöjä, jotta ne vastaisivat mahdollisimman hyvin muuttuneen lainsäädännön vaatimuksiin ja rakennustuotannon tarpeisiin. Kehittämistyö on vaativaa, sillä lakiuudistus toi mukanaan monenlaisia haasteita, joista osaan on mahdotonta valmistautua etukäteen.
Tutkimusmetodina käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Haastattelut toteutettiin asiantuntijahaastatteluina, jotka keskittyivät pätevyyksiä myöntävissä toimielimissä työskenteleviin henkilöihin. Haastattelut osoittivat, että tarkempien opintopistevaatimusten poistuminen osaltaan vaikeutti pätevyyksien myöntämistä, sillä selkeitä opintopistemääriä ei ole.
Opinnäytetyön tuloksena on analyysi uudesta opetussuunnitelmasta, joka otetaan käyttöön Hämeen ammattikorkeakoulussa syksyllä 2025 opintonsa aloittaville rakennusinsinööriopiskelijoille. Uudessa opetussuunnitelmassa tulevaisuuden muutoksiin on pyritty varautumaan joustavin opintojaksosisällöin erityisesti opintojen loppuvaiheeseen ajoittuvien profiloivien opintojen suhteen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Hämeen ammattikorkeakoulun rakennus- ja yhdyskuntatekniikan tutkinto-ohjelman rakennustuotannon profiloivien opintojen opetussuunnitelman ja opintojaksojen sisältöjä, jotta ne vastaisivat mahdollisimman hyvin muuttuneen lainsäädännön vaatimuksiin ja rakennustuotannon tarpeisiin. Kehittämistyö on vaativaa, sillä lakiuudistus toi mukanaan monenlaisia haasteita, joista osaan on mahdotonta valmistautua etukäteen.
Tutkimusmetodina käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Haastattelut toteutettiin asiantuntijahaastatteluina, jotka keskittyivät pätevyyksiä myöntävissä toimielimissä työskenteleviin henkilöihin. Haastattelut osoittivat, että tarkempien opintopistevaatimusten poistuminen osaltaan vaikeutti pätevyyksien myöntämistä, sillä selkeitä opintopistemääriä ei ole.
Opinnäytetyön tuloksena on analyysi uudesta opetussuunnitelmasta, joka otetaan käyttöön Hämeen ammattikorkeakoulussa syksyllä 2025 opintonsa aloittaville rakennusinsinööriopiskelijoille. Uudessa opetussuunnitelmassa tulevaisuuden muutoksiin on pyritty varautumaan joustavin opintojaksosisällöin erityisesti opintojen loppuvaiheeseen ajoittuvien profiloivien opintojen suhteen.