Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Erotu joukosta vahvalla brändillä ja uniikilla sisällöllä: Opas kosmetiikkayritysten sosiaalisen median markkinointiin

Hannikainen, Saga (2025)

 
Avaa tiedosto
Hannikainen_Saga.pdf (5.357Mt)
Lataukset: 


Hannikainen, Saga
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051612788
Tiivistelmä
Sosiaalisen median markkinointi on olennainen osa nykypäivän markkinointia. 16–25-vuotiaiden naisten keskuudessa sosiaalinen media ohjaa vahvasti ostopäätösten syntymistä ja mielikuvaa brändeistä. Kosmetiikalla on tärkeä rooli erityisesti kyseisen sukupolven keskuudessa. Jatkuvassa kasvussa olevalla kosmetiikka-ala on haastavaa erottua kilpailijoistaan, erityisesti uutena tulokkaana, mikäli sosiaalisen median markkinointi ei ole hallussa.

Tässä opinnäytetyössä käsitellään kosmetiikkabrändien sosiaalisen median markkinointia TikTok- ja Instagram-alustoilla, brändiä rakentavasta näkökulmasta. Opinnäytetyön suunnittelu alkoi tammikuussa 2025 ja opinnäytetyö valmistui toukokuussa 2025. Tietoperustassa käsitellään brändin rakentamista sisältömarkkinoinnin avulla, sosiaalista mediaa sekä sen markkinoinnin perusteita. Lisäksi tietoperustaan on sisällytetty lyhyesti kosmetiikka-alan esittely ja sosiaalisen median markkinointia käsittelevän oppaan luomisen perusteet.

Osana opinnäytetyötä toteutettiin kyselytutkimus, jossa tutkittiin 16–25-vuotiaiden naisten sosiaalisen median sisältöpreferenssejä. Ajankohtaisen tutkimuksesta teki aiempien tutkimustulosten vähäisyys ja preferenssien jatkuva muuttuminen. Aihetta tutkittiin sosiaalisen median käyttäjien preferenssejä käsittelevän kvantitatiivisen, eli määrällisen tutkimuksen avulla. Tutkimus toteutettiin opinnäytetyön kirjoittajan sosiaalisen median alustoilla jaetulla kyselylomakkeella.

Tietoperustan ja tutkimustulosten pohjalta on laadittu digitaalinen opas, jonka avulla erityisesti pienet ja keskisuuret kosmetiikkayritykset voivat päästä alkuun sosiaalisen markkinoinnin parissa. Opas sisältää teoriaan perustuvaa tietoa sosiaalisen median markkinoinnista erityisesti TikTok- ja Instagram alustoilla, konkreettisin esimerkein ja sisältöideoin. Digitaalinen opas on koottu Canva-ohjelmalla, joka mahdollistaa monipuoliset työkalut miellyttävän visuaalisen ilmeen luomiseksi, sekä mahdollisuuden päivittää opasta myös tulevaisuudessa. Digitaalinen opas valmistui toukokuussa 2025. Valmis kosmetiikkabrändien sosiaalisen median markkinoinnin opas ja kyselytutkimuksessa esitetyt kysymykset on liitetty opinnäytetyön liitteisiin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste