Ammatillisen koulutuksen rahoituksen kehitys : kuinka koulutuksen järjestäjää ohjaillaan rahoituksen muutoksilla
Hatakka, Tanja (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913014
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymälle eli Novidalle. Sen tavoitteena on ollut selvittää opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämän ammatillisen koulutuksen rahoituksen kehityskaarta 2000-luvun ajalta, uusin vuoden 2026 rahoitusuudistus mukaan lukien sekä analysoida rahoitusmuutoksien vaikutuksia koulutuksen järjestäjään.
Teoriaosiossa käsitellään ammatillisen koulutuksen rahoitusta, joka on muuttunut useasti 2000-luvun aikana. Vuonna 2006 rahoitus lähti ensimmäistä kertaa siirtymään määrällisestä rahoituksesta tuloksellisempaan suuntaan ja vuoden 2018 reformissa tuloksellisuuden lisäksi huomioitiin myös työelämään ja jatko-opintoihin siirtymiseen sekä palautteisiin perustuva vaikuttavuus. Hallituskokoonpanojen muutosten myötä rahoituksen painotukset ovat elänyt, mutta tulevassa uudistuksessa opintosuoritukset ja laadullisuus painottuvat entisestään.
Muutoksen vaikutuksia arvioidaan Novidan näkökulmasta rehtoria haastattelemalla. Rahoitusmuutokset ovat haastaneet ammatillisen koulutuksen järjestäjiä useasti, mutta muutoksiin on tullut suhtautua maltilla, koska seuraavina vuosina muutos voi olla parempaan. Uusia rahoituskeinoja tulee suunnitella valtion rahoituksen ohelle ja koulutustarjontaa tarkastella kriittisesti.
Teoriaosiossa käsitellään ammatillisen koulutuksen rahoitusta, joka on muuttunut useasti 2000-luvun aikana. Vuonna 2006 rahoitus lähti ensimmäistä kertaa siirtymään määrällisestä rahoituksesta tuloksellisempaan suuntaan ja vuoden 2018 reformissa tuloksellisuuden lisäksi huomioitiin myös työelämään ja jatko-opintoihin siirtymiseen sekä palautteisiin perustuva vaikuttavuus. Hallituskokoonpanojen muutosten myötä rahoituksen painotukset ovat elänyt, mutta tulevassa uudistuksessa opintosuoritukset ja laadullisuus painottuvat entisestään.
Muutoksen vaikutuksia arvioidaan Novidan näkökulmasta rehtoria haastattelemalla. Rahoitusmuutokset ovat haastaneet ammatillisen koulutuksen järjestäjiä useasti, mutta muutoksiin on tullut suhtautua maltilla, koska seuraavina vuosina muutos voi olla parempaan. Uusia rahoituskeinoja tulee suunnitella valtion rahoituksen ohelle ja koulutustarjontaa tarkastella kriittisesti.