Traumataustaisen lapsen kohtaaminen turvakodissa
Paloneva, Sonja (2025)
Paloneva, Sonja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913003
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten traumataustainen lapsi kohdataan turvakodissa. Tutkimuksen tavoitteena oli saada kuva, millaisena lapsityö koetaan ja millaista lapsityömateriaalia käytetään. Tutkimuksessa haluttiin myös selvittää ajatuksia ja kehittämisehdotuksia, joita lapsityöhön liittyy.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusotteella. Aineisto kerättiin Pirkanmaan turvakodeille lähetetyn kyselylomakkeen avulla. Aineisto analysoitiin teemoittamalla vastaukset.
Opinnäytetyön tulosten mukaan lasten kohtaaminen ja lapsityö alkoi heti lasten tullessa huoltajan kanssa turvakotiin. Lapsityö koettiin merkittäväksi ja erittäin tärkeäksi. Lapsityön toteuttamista varten on riittävästi monipuolista materiaalia, osan mielestä materiaalia on jopa paljon. Vastauksista tuli ilmi rehellinen ja lapsia arvostava vuorovaikutus lapsen kanssa ikätaso huomioiden. Vaikka lapsityö koetaan merkittävänä ja tärkeänä, se edelleen jää aikuisen tarpeen, avun ja hädän jalkoihin. Tämä tuli ilmi kaikista vastauksista. Aikaa ei tunnu riittävän kaikkien muiden arjen työtehtävien ohella lapsityön tekemiseen. Turvakotijakson pituus vaikutti lapsityön alkamiseen ja luottamussuhteen muodostamiseen. Osassa vastauksista nähtiin kuitenkin, että arjessa yhteisissä tiloissa vietetty aika ja lasten kohtaaminen siinä on arvokasta ja merkittävää. Palvelujärjestelmässä lapsen asemaa pidettiin heikkona eikä lapsen ääni tule työntekijöiden mielestä tarpeeksi kuulluksi esimerkiksi sosiaalityöntekijöille.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lapset ja lapsityö nähdään arvokkaina, samoin lapsityön merkitys lapselle itselleen. Kuitenkaan ajan käyttö siihen ei vastaa aina tätä. Edelleen voisi tutkia sitä, miten lapsityön saisi juurtumaan arkeen ja yhteisiin hetkiin niin, ettei sille tarvitsisi raivata erikseen aikaa, varsinkin jos tiedossa on lyhyt turvakotijakso. Myös erään vastauksen kehitysehdotus lisätä turvakotiin tapahtumia, joilla vahvistaa lapsen ja vanhemman keskinäistä vuorovaikutusta, voisi vahvistaa vanhemmuustyötä ja lapsityön merkittävyyttä koko perheelle.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusotteella. Aineisto kerättiin Pirkanmaan turvakodeille lähetetyn kyselylomakkeen avulla. Aineisto analysoitiin teemoittamalla vastaukset.
Opinnäytetyön tulosten mukaan lasten kohtaaminen ja lapsityö alkoi heti lasten tullessa huoltajan kanssa turvakotiin. Lapsityö koettiin merkittäväksi ja erittäin tärkeäksi. Lapsityön toteuttamista varten on riittävästi monipuolista materiaalia, osan mielestä materiaalia on jopa paljon. Vastauksista tuli ilmi rehellinen ja lapsia arvostava vuorovaikutus lapsen kanssa ikätaso huomioiden. Vaikka lapsityö koetaan merkittävänä ja tärkeänä, se edelleen jää aikuisen tarpeen, avun ja hädän jalkoihin. Tämä tuli ilmi kaikista vastauksista. Aikaa ei tunnu riittävän kaikkien muiden arjen työtehtävien ohella lapsityön tekemiseen. Turvakotijakson pituus vaikutti lapsityön alkamiseen ja luottamussuhteen muodostamiseen. Osassa vastauksista nähtiin kuitenkin, että arjessa yhteisissä tiloissa vietetty aika ja lasten kohtaaminen siinä on arvokasta ja merkittävää. Palvelujärjestelmässä lapsen asemaa pidettiin heikkona eikä lapsen ääni tule työntekijöiden mielestä tarpeeksi kuulluksi esimerkiksi sosiaalityöntekijöille.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lapset ja lapsityö nähdään arvokkaina, samoin lapsityön merkitys lapselle itselleen. Kuitenkaan ajan käyttö siihen ei vastaa aina tätä. Edelleen voisi tutkia sitä, miten lapsityön saisi juurtumaan arkeen ja yhteisiin hetkiin niin, ettei sille tarvitsisi raivata erikseen aikaa, varsinkin jos tiedossa on lyhyt turvakotijakso. Myös erään vastauksen kehitysehdotus lisätä turvakotiin tapahtumia, joilla vahvistaa lapsen ja vanhemman keskinäistä vuorovaikutusta, voisi vahvistaa vanhemmuustyötä ja lapsityön merkittävyyttä koko perheelle.