Marimekon verkkokaupan arvojen ilmeneminen ja sen kehittäminen
Orpana, Severi (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913035
Tiivistelmä
Verkkokaupan merkitys brändin viestinnässä ja asiakaspolussa on kasvanut merkittävästi. Erityisesti muotialan yrityksille, kuten Marimekolle, verkkokauppa toimii myyntikanavan lisäksi tärkeänä brändiarvojen ja vastuullisuusviestinnän välittäjänä. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, miten Marimekon verkkokauppa ilmentää yrityksen määrittelemiä arvoja asiakaskokemuksessa. Tavoitteen myötä voitiin tuottaa konkreettisia kehitysehdotuksia arvolähtöisen asiakaskokemuksen vahvistamiseksi.
Työssä hyödynnettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduin asiakashaastatteluin ja havainnoimalla verkkokauppaa. Aineiston analyysissä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä, jonka avulla tunnistettiin toistuvia teemoja, kuten verkkokaupan käytettävyyden haasteet, vastuullisuusviestintä ja sen esilletuonti, sekä visuaalinen johdonmukaisuus.
Tuloksissa havaittiin, että Marimekon verkkokauppa ilmentää brändiarvoja erityisesti visuaalisessa ulkoasussaan. Kehityskohteita on vastuullisuustiedon läpinäkyvyydessä, tuotekuvausten tarkkuudessa ja verkkokaupan saavutettavuudessa. Arvojen, kuten aitouden, rehellisyyden ja maalaisjärjen ilmentymistä voisi vahvistaa erilaisin toimenpitein. Tulosten perusteella Marimekon verkkokaupalle suositeltiin arvolähtöisen viestinnän systemaattista arviointia ja kehittämistä.
Työssä hyödynnettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduin asiakashaastatteluin ja havainnoimalla verkkokauppaa. Aineiston analyysissä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä, jonka avulla tunnistettiin toistuvia teemoja, kuten verkkokaupan käytettävyyden haasteet, vastuullisuusviestintä ja sen esilletuonti, sekä visuaalinen johdonmukaisuus.
Tuloksissa havaittiin, että Marimekon verkkokauppa ilmentää brändiarvoja erityisesti visuaalisessa ulkoasussaan. Kehityskohteita on vastuullisuustiedon läpinäkyvyydessä, tuotekuvausten tarkkuudessa ja verkkokaupan saavutettavuudessa. Arvojen, kuten aitouden, rehellisyyden ja maalaisjärjen ilmentymistä voisi vahvistaa erilaisin toimenpitein. Tulosten perusteella Marimekon verkkokaupalle suositeltiin arvolähtöisen viestinnän systemaattista arviointia ja kehittämistä.