Verkkosivun visuaalisen ilmeen merkitys käyttäjäkokemukseen
Sarenius, Teemu (2025)
Sarenius, Teemu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913099
Tiivistelmä
Suurin osa maailman yrityksistä, sekä erilaisista tiedonlähteistä ylläpitää nykypäivänä omia verkkosivujaan. Kilpailu käyttäjistä on kovaa, ja heidän kiinnostuksen saamisen ja pitämisen eteen on nähtävä vaivaa. Tämän vuoksi on yhä tärkeämpää ymmärtää millä keinoilla ihmisten kiinnostukseen voidaan vaikuttaa, ja millä keinoin heidän huomiotaan voidaan houkutella.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka verkkosivun visuaalinen ilme vaikuttaa käyttäjän kokemukseen verkkosivusta, ja sen myötä hahmottaa kuinka paljon siihen on hyvä keskittää huomiota. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisesti visuaalisten elementtien vaikutusta käyttäjän ensivaikutelmaan, käyttäytymiseen, ja luottamukseen sivustoa kohtaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen sisältöä varten analysoitiin kahdeksaa tähän työhön sopivaksi valikoitunutta lähdettä tarkasti ja kriittisesti. Tiedonhaku toteutettiin systemaattisena tiedonhakuna käyttäen Haaga-Helian verkkokirjastoa HH Finnaa, sekä ACM Digital Libraryn tietokantaa. Lähteiden sisällön analysointiin käytettiin induktiivista eli sisältölähtöistä analysointimenetelmää. Tietoperustassa esiteltiin työn kannalta keskeiset käsitteet, jotta lukija ymmärtäisi työn sisällön ja kontekstin.
Tuloksista ilmeni, että visuaalisen suunnittelun elementit, kuten huomiota herättävät värit, ja visuaalinen monipuolisuus vaikuttavat merkittävästi käyttäjän ensivaikutelmaan, ja voivat joko herättää kiinnostuksen, tai karkottaa käyttäjän nopeasti. Hyvä visuaalinen ilme oli myös merkittävä tekijä käyttäjien luottamuksen lisäämisessä. Yksinään se ei kuitenkaan riittänyt varmistamaan positiivista käyttökokemusta. Visuaalisten elementtien lisäksi muutkin aiheet, kuten symbolinen ja toiminnallinen laatu, osoittautuivat tärkeiksi tekijöiksi käyttäjän sitoutumisen ja jatkuvan luottamuksen syntymisessä.
Johtopäätöksenä pystyttiin toteamaan, että visuaalisilla valinnoilla voidaan todistettavasti parantaa ensivaikutelmaa, ja rakentaa käyttäjien luottamusta, sekä ohjata heidän käyttäytymistään. Tästä huolimatta vaikutus on kuitenkin hyvin subjektiivista. Kaikki ihmiset ovat mieltymyksiltään erilaisia, ja siksi tarkkoja, kaikille käyttäjille toimivia suunnittelumalleja on haastavaa määrittää.
Käytännön hyötynä työ tarjoaa suuntaviivoja verkkosivujen suunnittelijoille, jotka haluavat oppia keinoja käyttäjäkokemuksen parantamiseen. Jatkossa aihetta olisi hyödyllistä tutkia vielä entisestään erilaisista näkökulmista, ja kouluihin voitaisiin tuoda enemmän käyttäjäkokemusta tutkivaa opetusta, jossa perehdytään eri visuaalisen suunnittelun keinojen vaikutukseen ja tehokkuuteen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka verkkosivun visuaalinen ilme vaikuttaa käyttäjän kokemukseen verkkosivusta, ja sen myötä hahmottaa kuinka paljon siihen on hyvä keskittää huomiota. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisesti visuaalisten elementtien vaikutusta käyttäjän ensivaikutelmaan, käyttäytymiseen, ja luottamukseen sivustoa kohtaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen sisältöä varten analysoitiin kahdeksaa tähän työhön sopivaksi valikoitunutta lähdettä tarkasti ja kriittisesti. Tiedonhaku toteutettiin systemaattisena tiedonhakuna käyttäen Haaga-Helian verkkokirjastoa HH Finnaa, sekä ACM Digital Libraryn tietokantaa. Lähteiden sisällön analysointiin käytettiin induktiivista eli sisältölähtöistä analysointimenetelmää. Tietoperustassa esiteltiin työn kannalta keskeiset käsitteet, jotta lukija ymmärtäisi työn sisällön ja kontekstin.
Tuloksista ilmeni, että visuaalisen suunnittelun elementit, kuten huomiota herättävät värit, ja visuaalinen monipuolisuus vaikuttavat merkittävästi käyttäjän ensivaikutelmaan, ja voivat joko herättää kiinnostuksen, tai karkottaa käyttäjän nopeasti. Hyvä visuaalinen ilme oli myös merkittävä tekijä käyttäjien luottamuksen lisäämisessä. Yksinään se ei kuitenkaan riittänyt varmistamaan positiivista käyttökokemusta. Visuaalisten elementtien lisäksi muutkin aiheet, kuten symbolinen ja toiminnallinen laatu, osoittautuivat tärkeiksi tekijöiksi käyttäjän sitoutumisen ja jatkuvan luottamuksen syntymisessä.
Johtopäätöksenä pystyttiin toteamaan, että visuaalisilla valinnoilla voidaan todistettavasti parantaa ensivaikutelmaa, ja rakentaa käyttäjien luottamusta, sekä ohjata heidän käyttäytymistään. Tästä huolimatta vaikutus on kuitenkin hyvin subjektiivista. Kaikki ihmiset ovat mieltymyksiltään erilaisia, ja siksi tarkkoja, kaikille käyttäjille toimivia suunnittelumalleja on haastavaa määrittää.
Käytännön hyötynä työ tarjoaa suuntaviivoja verkkosivujen suunnittelijoille, jotka haluavat oppia keinoja käyttäjäkokemuksen parantamiseen. Jatkossa aihetta olisi hyödyllistä tutkia vielä entisestään erilaisista näkökulmista, ja kouluihin voitaisiin tuoda enemmän käyttäjäkokemusta tutkivaa opetusta, jossa perehdytään eri visuaalisen suunnittelun keinojen vaikutukseen ja tehokkuuteen.