Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kesäleiriohjaajien perehdytyskoulutus ohjaajien kokemana Helsingin Lastenliitolla

Viinamäki, Sampo; Honkanen, Ilpo (2025)

 
Avaa tiedosto
Viinamaki_Honkanen.pdf (1.556Mt)
Lataukset: 


Viinamäki, Sampo
Honkanen, Ilpo
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913115
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Helsingin Lastenliitto ry:n kesäleiriohjaajat kokivat perehdytyskoulutuksen. Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksena laadittiin kehitysehdotuksia perehdytyskoulutuksen ja leiriohjaajankäsikirjan parantamiseksi.

Työn keskeiset tutkimuskysymykset olivat: 1. Mitkä asiat kesäleiriohjaajat olivat kokeneet perehdytyskoulutuksessa onnistuneiksi? ja 2. Miten perehdytyskoulutusta sekä leiriohjaajankäsikirjaa voisi vielä kehittää? Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella. Siihen vastasivat ohjaajat, jotka olivat käyneet perehdytyskoulutuksen ja toimineet ohjaajina. Kysely sisälsi avoimia kysymyksiä, joiden vastaukset analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.

Tulosten mukaan ohjaajat olivat kokeneet perehdytyskoulutuksen tavoitteet selkeinä. Lisäksi ohjaajat olivat kokeneet perehdytyskoulutuksella olleen myönteisiä vaikutuksia työtyytyväisyyteen ja valmiuksiin toimia ohjaajana. Kehittämistarpeina esiin nousi leirien suunnitteluun ja ohjaajaryhmien ryhmäytymiseen varatun ajan lisääminen sekä tietyissä työtehtävissä tarvittava selkeämpi ohjeistus. Leiriohjaajankäsikirjaa pidettiin pääosin hyödyllisenä, mutta sen sisältöä toivottiin tiiviimmäksi ja selkeämmäksi.

Opinnäytetyö osoittaa, että perehdytyskoulutuksen sisältöä voisi vielä kehittää lisäämällä koulutuksen vuorovaikutteisuutta, varaamalla enemmän aikaa suunnittelulle ja ryhmäytymiselle sekä luomalla konkreettisia harjoituksia valmistamaan ohjaajia erilaisiin ohjaustyön haasteisiin. Leiriohjaajankäsikirjan tiivistäminen ja rakenteen selkeyttäminen voisivat parantaa sen hyödyllisyyttä ohjaajien työssä. Tuloksia voidaan hyödyntää Helsingin Lastenliitossa kesäleiriohjaajien perehdytyksen kehittämisessä.
 
The purpose of this thesis was to examine how the summer camp instructors of The Organization for Children of Helsinki experienced the orientation training. As a research-based development project, the study resulted in suggestions for improving the orientation training and the camp instructor’s handbook.

The key research questions were: 1. Which aspects of the orientation training were perceived as successful by the summer camp instructors? and 2. How could the orientation training and the camp instructor’s handbook be further developed? The research data was collected through a survey answered by the instructors who had completed the orientation training and worked as camp instructors. The survey included open-ended questions, and the responses were analyzed using qualitative content analysis.

The results indicated that the instructors perceived the objectives of the orientation training as clear. Furthermore, they perceived that the orientation training had positive effects on both their job satisfaction and the preparedness to work as instructors. Development needs identified included allocating more time for camp planning and team-building activities, as well as providing clearer guidance for certain work tasks. The camp instructor’s handbook was generally considered useful, but its content was suggested to be more concise and clearer.

Thesis indicates that the content of the orientation training could still be improved, by increasing interactivity, allocating more time for planning and team building, and creating practical exercises to prepare instructors for various challenges in their roles. Simplifying the structure of the camp instructor’s handbook and making its content more concise could improve its usefulness in the instructor’s work. The results can be utilized in developing the orientation process for summer camp instructors at The Organization for Children of Helsinki.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste