Interventiossa käytettyjen menetelmien vaikutus työikäisten motivaatioon elämäntapamuutoksessa
Saves, Saska; von Bonsdorff, Nea (2025)
Saves, Saska
von Bonsdorff, Nea
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913107
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Tanhuvaaran urheiluopiston KunnonVire50+ -kurssilla käytettyjen menetelmien vaikutusta osallistujien motivaatioon elämäntapamuutoksen suorittamisessa. Kurssin tarkoituksena on tukea osallistujia elämäntapamuutoksen aloittamisessa terveellisempiä valintoja kohti. Toteutus tapahtui muutamalla lähijaksolla ja jaksojen välissä osallistujia tuettiin etänä. Työn tuloksia voidaan hyödyntää kurssien kehittämisessä esimerkiksi vahvistamalla motivaatiota edistäviä menetelmiä sekä arvioimalla kriittisesti mahdollisia motivaatiota heikentäviä tekijöitä. Tuloksia levitetään erityisesti urheiluopistojen verkostossa, jotta niitä on mahdollista hyödyntää laajasti. Tuloksia on mahdollista soveltaa myös muissa vastaavissa liikunta- ja hyvinvointikursseissa, joissa tavoitteena on kestävä elintapojen parantaminen.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä esitettiin: Mitkä menetelmät vaikuttavat osallistujien motivaatioon elämäntapamuutoskurssilla? Opinnäytetyössä tarkasteltiin osallistujien kokemuksia sekä niihin liittyviä merkityssuhteita teoreettisen viitekehyksen avulla. Erityisesti tarkoituksena oli selvittää, milloin osallistujat kokivat motivaatiota kurssilla ja oliko tämä yhteydessä johonkin kurssin menetelmään.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joihin osallistui kuusi kurssin lisäviikonlopulle osallistunutta henkilöä. Haastatteluiden litteroinnin jälkeen aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin keinoin.
Tulokset osoittavat, että kurssilla käytettiin menetelmiä, jotka tukivat osallistujien motivaatiota ja osa motivaatiosta on johdatettavissa sisäiseen motivaatioon. Työ vahvistaa tiettyjen menetelmien tehokkuutta motivaation terveellisten elämäntapojen ylläpitämisessä ja lisäksi nostaa esiin uusia motivaatiota edistäviä toimintatapoja, jotka olisi hyvä huomioida tulevien elämäntapamuutoskurssien suunnittelussa ja toteutuksessa. Johtopäätöksenä elämäntapamuutoskurssilla kannattaa motivaatiota tukeakseen varmistaa psykologisien perustarpeiden toteutuminen, fysiologisten mittareiden ja kuntotestien järkevä hyödyntäminen sekä psykologisen joustavuuden laaja soveltaminen. The objective of this thesis was to examine the impact of the methods used in the KunnonVire50+ -course at Tanhuvaara Sports Institute on participants' motivation in making lifestyle changes. The purpose of the course is to support participants in starting a lifestyle change toward healthier choices. The course was implemented through a few on-site sessions, with remote support provided between them. The results of this thesis can be used to develop future courses by, for example, strengthening methods that promote motivation and critically evaluating possible factors that may weaken it. The results will be shared especially within the network of sports institutes to allow for broader utilization. The results can also be applied to other similar physical activity and wellness courses that aim at sustainable lifestyle improvement.
The research question of the thesis was: Which methods affect participants' motivation in a lifestyle change course? The thesis examined participants' experiences and meanings associated with them through a theoretical framework. In particular, the aim was to find out when participants felt motivated during the course and whether this was linked to any specific method used.
The study was conducted using qualitative research methods. The data was collected through semi-structured theme interviews with six participants who took part in an additional weekend session of the course. After transcribing the interviews, the material was analysed using inductive content analysis.
The results indicate that the course utilized methods that supported participants' motivation; and some of this motivation can be traced to intrinsic motivation. The thesis confirms the effectiveness of certain methods in maintaining motivation for healthy lifestyle habits and also highlights new practices that could promote motivation, which should be considered in the planning and implementation of future lifestyle change courses. As a conclusion, to support motivation in a lifestyle change course, it is essential to ensure the fulfillment of basic psychological needs, the reasonable use of physiological measurements and fitness tests, and the broad application of psychological flexibility.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä esitettiin: Mitkä menetelmät vaikuttavat osallistujien motivaatioon elämäntapamuutoskurssilla? Opinnäytetyössä tarkasteltiin osallistujien kokemuksia sekä niihin liittyviä merkityssuhteita teoreettisen viitekehyksen avulla. Erityisesti tarkoituksena oli selvittää, milloin osallistujat kokivat motivaatiota kurssilla ja oliko tämä yhteydessä johonkin kurssin menetelmään.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joihin osallistui kuusi kurssin lisäviikonlopulle osallistunutta henkilöä. Haastatteluiden litteroinnin jälkeen aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin keinoin.
Tulokset osoittavat, että kurssilla käytettiin menetelmiä, jotka tukivat osallistujien motivaatiota ja osa motivaatiosta on johdatettavissa sisäiseen motivaatioon. Työ vahvistaa tiettyjen menetelmien tehokkuutta motivaation terveellisten elämäntapojen ylläpitämisessä ja lisäksi nostaa esiin uusia motivaatiota edistäviä toimintatapoja, jotka olisi hyvä huomioida tulevien elämäntapamuutoskurssien suunnittelussa ja toteutuksessa. Johtopäätöksenä elämäntapamuutoskurssilla kannattaa motivaatiota tukeakseen varmistaa psykologisien perustarpeiden toteutuminen, fysiologisten mittareiden ja kuntotestien järkevä hyödyntäminen sekä psykologisen joustavuuden laaja soveltaminen.
The research question of the thesis was: Which methods affect participants' motivation in a lifestyle change course? The thesis examined participants' experiences and meanings associated with them through a theoretical framework. In particular, the aim was to find out when participants felt motivated during the course and whether this was linked to any specific method used.
The study was conducted using qualitative research methods. The data was collected through semi-structured theme interviews with six participants who took part in an additional weekend session of the course. After transcribing the interviews, the material was analysed using inductive content analysis.
The results indicate that the course utilized methods that supported participants' motivation; and some of this motivation can be traced to intrinsic motivation. The thesis confirms the effectiveness of certain methods in maintaining motivation for healthy lifestyle habits and also highlights new practices that could promote motivation, which should be considered in the planning and implementation of future lifestyle change courses. As a conclusion, to support motivation in a lifestyle change course, it is essential to ensure the fulfillment of basic psychological needs, the reasonable use of physiological measurements and fitness tests, and the broad application of psychological flexibility.