Ostopalveluna tuotetun avoperhekuntoutuksen vaikuttavuus ja sen mittaaminen
Suokas, Elisa (2025)
Suokas, Elisa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913140
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana oli selvittää avoperhekuntoutuksen vaikuttavuus, kun palvelu on ostopalveluna tuotettu. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka vaikuttavaa avoperhekuntoutus tällä hetkellä on ja mitkä asiat ovat merkittäviä palvelun vaikuttavuuden kannalta. Alustavana ajatuksena oli tutkia Humanan avopalveluiden tuottamaa avoperhekuntoutusta Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella ja kerätä aineisto Humanan avopalveluiden työntekijöiltä sekä Keski-Uudenmaan sosiaalityöntekijöiltä. Tämä mahdollistaisi vastauksien vertailun, ja näkökulmaa tulisi sekä palvelun tuottajan että palvelun tilaajan puolelta.
Opinnäytetyön edetessä suunnitelma muuttui ja tutkimus toteutettiin ainoastaan Humanan avopalveluiden kanssa. Avoperhekuntoutusta tekeville työntekijöille järjestettiin ryhmähaastattelu. Haastateltavat valittiin yhteistyökumppanin, Humana avopalveluiden, kautta. Ryhmähaastatteluun osallistui neljä avoperhekuntoutuksen työntekijää. Haastattelu tallennettiin ja litteroitiin tekstimuotoon, minkä jälkeen aineisto teemoiteltiin ja tiivistettiin opinnäytetyötä varten.
Tutkimustulokset osoittavat, että avoperhekuntoutuksen vaikuttavuutta määrittävät monet eri asiat. Esiin nousivat erityisesti palvelun oikea-aikaisuus, tavoitteiden realistisuus, asiakkaan osallistaminen, riittävä aika muutostyölle, työntekijävalinnat sekä tietoisuus avoperhekuntoutuksesta palveluna. Nämä toteutuvat nykyisessä avoperhekuntoutuksessa vaihtelevasti. Lisäksi tutkimustuloksista voidaan huomata, että avoperhekuntoutuksen työntekijöiden kokemuksien mukaan avoperhekuntoutus on vielä tuntematon palvelu sosiaalialan palvelukentällä.
Tutkimuksesta voidaan nostaa erityisesti kaksi johtopäätöstä: Palvelun vaikuttavuutta tulisi mitata jonkin työkalun, esimerkiksi vaikuttavuusmittarin, avulla. Tällaisen työkalun tuottaminen avoperhekuntoutuksen käyttöön olisi hyödyllistä. Lisäksi palvelu tulisi vakiinnuttaa palvelukentälle ja tietoisuutta avoperhekuntoutuksesta tulisi lisätä. Palvelun vakiinnuttaminen ja tietoisuuden lisääminen parantaisivat luottamusta palvelua kohtaan, mikä suoraan lisää avoperhekuntoutuksen vaikuttavuutta.
Opinnäytetyön edetessä suunnitelma muuttui ja tutkimus toteutettiin ainoastaan Humanan avopalveluiden kanssa. Avoperhekuntoutusta tekeville työntekijöille järjestettiin ryhmähaastattelu. Haastateltavat valittiin yhteistyökumppanin, Humana avopalveluiden, kautta. Ryhmähaastatteluun osallistui neljä avoperhekuntoutuksen työntekijää. Haastattelu tallennettiin ja litteroitiin tekstimuotoon, minkä jälkeen aineisto teemoiteltiin ja tiivistettiin opinnäytetyötä varten.
Tutkimustulokset osoittavat, että avoperhekuntoutuksen vaikuttavuutta määrittävät monet eri asiat. Esiin nousivat erityisesti palvelun oikea-aikaisuus, tavoitteiden realistisuus, asiakkaan osallistaminen, riittävä aika muutostyölle, työntekijävalinnat sekä tietoisuus avoperhekuntoutuksesta palveluna. Nämä toteutuvat nykyisessä avoperhekuntoutuksessa vaihtelevasti. Lisäksi tutkimustuloksista voidaan huomata, että avoperhekuntoutuksen työntekijöiden kokemuksien mukaan avoperhekuntoutus on vielä tuntematon palvelu sosiaalialan palvelukentällä.
Tutkimuksesta voidaan nostaa erityisesti kaksi johtopäätöstä: Palvelun vaikuttavuutta tulisi mitata jonkin työkalun, esimerkiksi vaikuttavuusmittarin, avulla. Tällaisen työkalun tuottaminen avoperhekuntoutuksen käyttöön olisi hyödyllistä. Lisäksi palvelu tulisi vakiinnuttaa palvelukentälle ja tietoisuutta avoperhekuntoutuksesta tulisi lisätä. Palvelun vakiinnuttaminen ja tietoisuuden lisääminen parantaisivat luottamusta palvelua kohtaan, mikä suoraan lisää avoperhekuntoutuksen vaikuttavuutta.