Työntekijälähtöinen verkkosivu-uudistus Päijät-Hämeen hyvinvointialueen henkilöstöpalveluissa
Forsman-Vuorikoski, Kirsi (2025)
Forsman-Vuorikoski, Kirsi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913178
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee työntekijälähtöistä verkkosivu-uudistusta Päijät-Hämeen hyvinvointialueen henkilöstöpalveluissa. Verkkosivujen uudistaminen on tärkeää, jotta ne vastaavat paremmin käyttäjien tarpeita ja parantavat käyttökokemusta. Työntekijälähtöinen lähestymistapa korostaa henkilöstön osallistamista ja heidän tarpeidensa huomioimista uudistuksen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Tutkimuksessa selvitettiin nykyisten verkkosivujen ongelmakohtia ja kehitystarpeita henkilöstön näkökulmasta. Aineisto kerättiin kyselyn ja haastattelun avulla. Kysely toteutettiin intranetin verkkopäivittäjät -verkostolle, henkilöstöpalveluiden omalle intranetpäivittäjät- ryhmän jäsenille sekä kaikille hyvinvointialueen työntekijöille viikkotiedotteen yhteydessä. Haastattelu toteutettiin viestintäjohtajalle. Tulosten perusteella tunnistettiin keskeiset kehityskohteet sivuston selkeyden ja otsikoinnin parantamiseen.
Tavoitteena oli selvittää nykyisten verkkosivujen ongelmakohtia sekä luoda käyttäjäystävällinen otsikointi henkilöstöpalveluiden osuudelle verkkosivuista. Otsikoinnin uudistus tukee niin työntekijäasemassa olevan kuin esihenkilön päivittäistä työtä silloin, kun sivustolta etsitään ohjeita tai muuta sisältöä, ja se parantaa sisäistä viestintää.
Tutkimustulokset osoittivat, että intranet koetaan tärkeänä sisäisen viestinnän kanavana. Suurin osa vastaajista käyttää intranetiä päivittäin työssään, intranetiä käytetään pääasiassa tiedonhakuun, uutisten lukuun ja ohjeiden etsimiseen. Vaikka suurin osa käyttäjistä on tyytyväisiä intranetin toimintaan, valikkorakenne ja hakutoiminto kaipaavat parannuksia. Visuaalisen ilmeen parantaminen ja sivujen yhdenmukaistaminen oli myös yksi tutkimuksessa ilmenneistä kehitysehdotuksista, joihin tulee jatkossa panostaa.
Tutkimuksessa selvitettiin nykyisten verkkosivujen ongelmakohtia ja kehitystarpeita henkilöstön näkökulmasta. Aineisto kerättiin kyselyn ja haastattelun avulla. Kysely toteutettiin intranetin verkkopäivittäjät -verkostolle, henkilöstöpalveluiden omalle intranetpäivittäjät- ryhmän jäsenille sekä kaikille hyvinvointialueen työntekijöille viikkotiedotteen yhteydessä. Haastattelu toteutettiin viestintäjohtajalle. Tulosten perusteella tunnistettiin keskeiset kehityskohteet sivuston selkeyden ja otsikoinnin parantamiseen.
Tavoitteena oli selvittää nykyisten verkkosivujen ongelmakohtia sekä luoda käyttäjäystävällinen otsikointi henkilöstöpalveluiden osuudelle verkkosivuista. Otsikoinnin uudistus tukee niin työntekijäasemassa olevan kuin esihenkilön päivittäistä työtä silloin, kun sivustolta etsitään ohjeita tai muuta sisältöä, ja se parantaa sisäistä viestintää.
Tutkimustulokset osoittivat, että intranet koetaan tärkeänä sisäisen viestinnän kanavana. Suurin osa vastaajista käyttää intranetiä päivittäin työssään, intranetiä käytetään pääasiassa tiedonhakuun, uutisten lukuun ja ohjeiden etsimiseen. Vaikka suurin osa käyttäjistä on tyytyväisiä intranetin toimintaan, valikkorakenne ja hakutoiminto kaipaavat parannuksia. Visuaalisen ilmeen parantaminen ja sivujen yhdenmukaistaminen oli myös yksi tutkimuksessa ilmenneistä kehitysehdotuksista, joihin tulee jatkossa panostaa.