Kansainvälisen harjoittelun vaikutuksia identiteettiin ja sosionomin ammatti-identiteettiin : opintomatka Tansaniaan Paulo Freiren kainalossa
Strand, Annika (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913195
Tiivistelmä
Autoetnografisessa opinnäytetyössä tarkasteltiin, millaisia vaikutuksia kansainvälisellä harjoittelulla on sosionomiopiskelijan identiteettiin ja ammatti-identiteettiin. Teoreettisena viitekehyksenä toimi identiteetti, ammatti-identiteetti ja Paulo Freiren Sorrettujen pedagogiikka. Tutkimuksen kohteena oli aikuisopiskelijan ammatillinen kasvu vieraan kulttuurin keskellä.
Tutkimusaineisto tuotettiin harjoittelujakson aikana Tansaniassa, ja se koostui sosiaalisen median päivityksistä, litteroiduista livelähetyksistä sekä muistiinpanoista. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tuloksissa nousi esiin luokat ”kulttuurin merkitys”, ”muutos liikkeelle toiminnalla”, ”aktiivinen idealisti” sekä ”kriittinen ahdistuja”. Kulttuuri vaikutti merkittävästi tapaan, jolla ihmisiä kohdattiin sekä arki- että asiakastyössä. Tarve vaikuttaa epäoikeudenmukaisiin rakenteisiin vahvistui harjoittelun aikana, ja idealistisen identiteetin rinnalle nousi näkyväksi turhautuminen viheliäisten ongelmien edessä.
Autoetnografinen opinnäytetyö osoittaa, että kansainvälinen harjoittelu vaikuttaa itsetuntemuksen ja resilienssin vahvistumiseen, eettiseen herkkyyteen sekä kriittiseen tietoisuuteen sosiaalisen oikeudenmukaisuuden puutteista. Myös ymmärrys sosiaalialasta globaalina professiona lisääntyy. Oppimisprosessi voidaan nähdä transformatiivisena. Sosionomiopiskelijoiden kansainvälistymisen edistäminen on tärkeää, ja kannattaakin pohtia, olisiko tulevaisuudessa tarvetta monikulttuuriselle sosionomikoulutukselle, jonka ytimessä on globaali erityisosaaminen.
Tutkimusaineisto tuotettiin harjoittelujakson aikana Tansaniassa, ja se koostui sosiaalisen median päivityksistä, litteroiduista livelähetyksistä sekä muistiinpanoista. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tuloksissa nousi esiin luokat ”kulttuurin merkitys”, ”muutos liikkeelle toiminnalla”, ”aktiivinen idealisti” sekä ”kriittinen ahdistuja”. Kulttuuri vaikutti merkittävästi tapaan, jolla ihmisiä kohdattiin sekä arki- että asiakastyössä. Tarve vaikuttaa epäoikeudenmukaisiin rakenteisiin vahvistui harjoittelun aikana, ja idealistisen identiteetin rinnalle nousi näkyväksi turhautuminen viheliäisten ongelmien edessä.
Autoetnografinen opinnäytetyö osoittaa, että kansainvälinen harjoittelu vaikuttaa itsetuntemuksen ja resilienssin vahvistumiseen, eettiseen herkkyyteen sekä kriittiseen tietoisuuteen sosiaalisen oikeudenmukaisuuden puutteista. Myös ymmärrys sosiaalialasta globaalina professiona lisääntyy. Oppimisprosessi voidaan nähdä transformatiivisena. Sosionomiopiskelijoiden kansainvälistymisen edistäminen on tärkeää, ja kannattaakin pohtia, olisiko tulevaisuudessa tarvetta monikulttuuriselle sosionomikoulutukselle, jonka ytimessä on globaali erityisosaaminen.