Mielenterveys- ja päihdeongelmat hoitotyössä : opas hoitohenkilökunnalle
Orjala, Heli; Viitala, Nina (2025)
Orjala, Heli
Viitala, Nina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013425
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia opas mielenterveys- ja päihdeongelmista kärsiville henkilöille, erityisesti Kokkolan Validia-talon hoitajille ja asiakkaille. Tavoitteena oli tarjota tietoa ja käytännön ohjeita, jotka tukevat asukkaiden hyvinvointia ja helpottavat hoitohenkilökunnan työskentelyä arjen tilanteissa.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, ja oppaan suunnittelussa huomioitiin eettiset näkökohdat, kuten yksityisyyden suoja ja potilaan oikeudet. Aiheen arkaluontoisuuden vuoksi kiinnitettiin erityistä huomiota stigman ja häpeän vähentämiseen. Sisällön perustana käytettiin luotettavia lähteitä, kuten Terveyskirjastoa ja Käypä hoito -suosituksia.
Lopputuloksena syntyi helposti ymmärrettävä ja käytännönläheinen opas, joka tukee hoitohenkilöstöä mielenterveys- ja päihdeongelmien tunnistamisessa ja varhaisessa puuttumisessa. Oppaan tarkoituksena on vähentää mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyvää stigmaa sekä parantaa palvelujen saavutettavuutta kohderyhmän parissa.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, ja oppaan suunnittelussa huomioitiin eettiset näkökohdat, kuten yksityisyyden suoja ja potilaan oikeudet. Aiheen arkaluontoisuuden vuoksi kiinnitettiin erityistä huomiota stigman ja häpeän vähentämiseen. Sisällön perustana käytettiin luotettavia lähteitä, kuten Terveyskirjastoa ja Käypä hoito -suosituksia.
Lopputuloksena syntyi helposti ymmärrettävä ja käytännönläheinen opas, joka tukee hoitohenkilöstöä mielenterveys- ja päihdeongelmien tunnistamisessa ja varhaisessa puuttumisessa. Oppaan tarkoituksena on vähentää mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyvää stigmaa sekä parantaa palvelujen saavutettavuutta kohderyhmän parissa.