Ängsliga barn i daghemsmiljö : en kvalitativ intervjustudie om förståelse och bemötande av ängslighet i småbarnspedagogiken
Böling, Elin (2025)
Böling, Elin
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913378
Tiivistelmä
Detta arbete är en kvalitativ intervjustudie som handlar om ängsliga barn i småbarnspedagogiken. Syftet med denna studie var att undersöka hur ängslighet uttrycker sig hos barn i en daghemsmiljö och hur man kan stöda barnen med ängslighet. Syftet var också att kunna ge inspiration till andra som arbetar inom småbarnspedagogiken vilka metoder man kan använda för att hjälpa barnen. De centrala frågeställningarna i arbetet är: Vad innebär ängslighet? Hur tar ängslighet sig uttryck hos barn? Hur kan personalen stöda ett barn med ängslighet?
I den teoretiska ramen tas det upp vad ängslighet innebär, hur det tar sig uttryck hos barnen, hur ängsligheten kan kopplas till anknytningen samt olika stöd och metoder som kan användas i småbarnspedagogiken.
Studien genomfördes med intervjuer av tre pedagoger som jobbar inom småbarnspedagogiken, där fokuset låg på att fånga respondenternas erfarenheter och tankar kring barn som är ängsliga. Svaren visar att de ängsliga barnen finns överallt och att de kan vara ängsliga i princip under hela dagen, men det finns också många fina metoder som kan användas för att hjälpa dem. This thesis is a qualitative interview study focusing on anxious children in early childhood education. The purpose of this study was to examine how anxiety manifests in children within a daycare environment and how staff can support children experiencing anxiety. Another aim was to provide inspiration for other professionals working in early childhood education regarding methods that can be used to support anxious children. The central research questions of this study are: What does anxiety mean? How does anxiety manifest in children? How can staff support a child experiencing anxiety?
The theoretical framework addresses what anxiety is, how it is expressed in children, how anxiety can be connected to attachment, and different support strategies and methods that can be applied.
The study was conducted through interviews with three educators working in early childhood education. The focus was on capturing the respondents’ experiences and reflections regarding anxious children. Overall, the responses show that anxious children are present in all settings and that some may experience anxiety throughout the day. However, there are also many effective methods available to support and help these children.
I den teoretiska ramen tas det upp vad ängslighet innebär, hur det tar sig uttryck hos barnen, hur ängsligheten kan kopplas till anknytningen samt olika stöd och metoder som kan användas i småbarnspedagogiken.
Studien genomfördes med intervjuer av tre pedagoger som jobbar inom småbarnspedagogiken, där fokuset låg på att fånga respondenternas erfarenheter och tankar kring barn som är ängsliga. Svaren visar att de ängsliga barnen finns överallt och att de kan vara ängsliga i princip under hela dagen, men det finns också många fina metoder som kan användas för att hjälpa dem.
The theoretical framework addresses what anxiety is, how it is expressed in children, how anxiety can be connected to attachment, and different support strategies and methods that can be applied.
The study was conducted through interviews with three educators working in early childhood education. The focus was on capturing the respondents’ experiences and reflections regarding anxious children. Overall, the responses show that anxious children are present in all settings and that some may experience anxiety throughout the day. However, there are also many effective methods available to support and help these children.