Miehittämättömän ilma-aluksen suorituskyvyn optimointi ohjelmistokehityksen keinoin
Laine, Teemu (2025)
Laine, Teemu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013432
Tiivistelmä
Autonomiset ja automaattiset ominaisuudet kulkuneuvoissa ovat yleistyneet huomattavasti teknologian yleisen kehityksen ohella. Modernit kulkuneuvot ilmassa, vedessä ja maalla sisältävät lähes poikkeuksetta automaattiohjausjärjestelmiä – tutummin autopilotteja – joiden tarkoituksena on optimoida niiden toimintaa, parantaa turvallisuutta ja vähentää inhimillisten virheiden riskiä. Nämä järjestelmät ovat monimutkaisia ohjelmistoja, joiden toiminta perustuu kulkuneuvon datan reaaliaikaiseen käsittelyyn, ja sen pohjalta toteutettuihin päätöksiin.
Opinnäytetyön aiheena oli tutustua miehittämättömiin ilma-aluksiin ja niiden automaattiohjausjärjestelmien ohjelmistokehitykseen. Tutustumisen kohteeksi valikoitui opinnäytetyön toimeksiantaja Lentola Logistics Oy:n tarpeesta ArduPilot-järjestelmä, joka on useille eri kulkuneuvoille autopilotteja sisältävä avoimen lähdekoodin ohjelmisto. Työn tavoitteena oli optimoida toimeksiantajan ilma-aluksen suorituskykyä ja vakauttaa sen toimintaa lennon eri vaiheissa muokkaamalla alusta ohjaavan järjestelmän lähdekoodia.
Työ toteutettiin perehtymällä ArduPilot-ohjelmistoon ja toteuttamalla siihen muokkauksia ohjelmistokehityksen hyviä käytänteitä noudattaen. Tehtyjä muokkauksia testattiin ensin simulaatio-ohjelmistoilla, ja onnistuneen simuloinnin jälkeen toimeksiantajan fyysisellä laitteistolla. Työssä tehdyillä muokkauksilla havaittiin olevan merkittävästi aluksen suorituskykyä ja turvallisuutta parantavia vaikutuksia.
Opinnäytetyön käytännön osuuden käsitteleminen vaatii tietoa useista eri osa-alueista, joten työn raportoinnissa huomiotiin tarve laajalle pohjustukselle. Työhön sisällytettiin kattava teoriaosuus antamaan lukijalle riittävä johdatus kaikkiin työlle olennaisiin osa-alueisiin.
Opinnäytetyön aiheena oli tutustua miehittämättömiin ilma-aluksiin ja niiden automaattiohjausjärjestelmien ohjelmistokehitykseen. Tutustumisen kohteeksi valikoitui opinnäytetyön toimeksiantaja Lentola Logistics Oy:n tarpeesta ArduPilot-järjestelmä, joka on useille eri kulkuneuvoille autopilotteja sisältävä avoimen lähdekoodin ohjelmisto. Työn tavoitteena oli optimoida toimeksiantajan ilma-aluksen suorituskykyä ja vakauttaa sen toimintaa lennon eri vaiheissa muokkaamalla alusta ohjaavan järjestelmän lähdekoodia.
Työ toteutettiin perehtymällä ArduPilot-ohjelmistoon ja toteuttamalla siihen muokkauksia ohjelmistokehityksen hyviä käytänteitä noudattaen. Tehtyjä muokkauksia testattiin ensin simulaatio-ohjelmistoilla, ja onnistuneen simuloinnin jälkeen toimeksiantajan fyysisellä laitteistolla. Työssä tehdyillä muokkauksilla havaittiin olevan merkittävästi aluksen suorituskykyä ja turvallisuutta parantavia vaikutuksia.
Opinnäytetyön käytännön osuuden käsitteleminen vaatii tietoa useista eri osa-alueista, joten työn raportoinnissa huomiotiin tarve laajalle pohjustukselle. Työhön sisällytettiin kattava teoriaosuus antamaan lukijalle riittävä johdatus kaikkiin työlle olennaisiin osa-alueisiin.