Majoituspalvelun kehittäminen Villa Elinalle - leirikoulu
Rastas, Heidi (2025)
Rastas, Heidi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913322
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantaja Villa Elinalle toimiva ja liiketoimintaa lisäävä palvelu yrityksen toiminnan sesonkiajan ulkopuolelle. Kouluikäisten ruutuaikojen laajuus ja siitä johtuvat niska- ja hartiaseudun kivut alkavat olla hälyttävän yleistä. Näiden ongelmien vuoksi syntyi ajatus ilman puhelinta vietettävästä ajasta, ja se innosti kehittämään kädentaitoja ja yhteishenkeä nostattavan talonpoikaiskulttuuriin ja maaseudun historiaan nojaavan leirikoulun. Kehitettäväksi palveluksi muodostunut leirikoulu suunnattiin 4.–6.luokkalaislle oppilaille, koska tämän ikäryhmän koettiin kiinnostuvan ja hyötyvän leirikoulun aihealueista. Toimeksiantajalle jätettiin laajempien turvallisuus- ja markkinointikatsausten suoritus, jotta leirikoulu on sitä kautta helppo yhdistää yrityksen liiketoimintaan mukaan.
Tietoperustana opinnäytetyölle käytettiin palvelumuotoilua, koulutusmatkailun ja vastuullisen matkailun ja majoituksen teoriapohjaa. Tietoperustan koonti aloitettiin huhtikuussa 2024, ja se pysyi melko lailla samana koko opinnäytetyöprosessin ajan. Asiakaslähtöisen palvelumuotoilun menetelmät toimivat leirikoulun kehityksen perustana, koska produktin kaltainen palvelukehitys on helppo suorittaa asiakasta kuunnellen. Leirikoulun sisältöä kehitettiin koulutusmatkailun ja elämyksellisyyden työkalujen avulla, jotta leirikoulusta saatiin tarpeeksi opetuksellinen, mutta myös mahdollisimman paljon muistoja luova. Vastuullisen matkailun ja kestävän kehityksen teoriapohjat toimivat turvallisuusasioiden perustana. Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullista tutkimusta produktista saatavien palautteiden osalta.
Työn produkti koostui kahdesta prototyypistä, Villa Elinalla tapahtuvasta leirikoulupäivästä ja leirikouluesitteestä, markkinointi- ja mainosmateriaalien suunnittelusta ja toteutuksesta sekä turvallisuusohjeiden luomisesta. Ensimmäinen prototyypin testaus tapahtui vuoden 2024 toukokuussa, kun kohderyhmä saapui Villa Elinan toimintaympäristöön testaamaan heille kehitetyn leirikoulupäivän. Loppuvuoden 2024 aikana saatiin kehitettyä ja toteutettua markkinointimateriaali, leirikouluesite sekä turvallisuusohjeet. Tammikuussa 2025 päästiin toisen prototyypin, leirikouluesitteen, testausvaiheeseen tutkimusluvan hankkimisen ja produktin etenemisen jälkeen. Molemmista testausvaiheista pyydettiin kohderyhmältä palaute kehitetystä prototyypistä, koska haluttiin kohderyhmän näkemys ja hyväksyntä produktin kiinnostavuudesta ja toimivuudesta.
Molemmista kehitetyistä prototyypeistä saadut palautteet kohderyhmältä olivat tavoitteiden mukaiset, joten produktin kehitys oli menossa oikeaan suuntaan. Työn tavoitteet täyttyivät prosessin edetessä, ja lopuksi työn laadullisten kriteerien saavutus voitiin todeta onnistuneeksi. Produktista kehitettiin sovellettavissa oleva, teoriaperustaa hyödynnettiin läpi opinnäytetyöprosessin sekä produkti itsessään on toistettavissa. Produktin voidaan tulosten ansiosta todeta olevan toimiva ja mahdollisesti tulevaisuudessa osa toimeksiantajan liiketoimintaa.
Tietoperustana opinnäytetyölle käytettiin palvelumuotoilua, koulutusmatkailun ja vastuullisen matkailun ja majoituksen teoriapohjaa. Tietoperustan koonti aloitettiin huhtikuussa 2024, ja se pysyi melko lailla samana koko opinnäytetyöprosessin ajan. Asiakaslähtöisen palvelumuotoilun menetelmät toimivat leirikoulun kehityksen perustana, koska produktin kaltainen palvelukehitys on helppo suorittaa asiakasta kuunnellen. Leirikoulun sisältöä kehitettiin koulutusmatkailun ja elämyksellisyyden työkalujen avulla, jotta leirikoulusta saatiin tarpeeksi opetuksellinen, mutta myös mahdollisimman paljon muistoja luova. Vastuullisen matkailun ja kestävän kehityksen teoriapohjat toimivat turvallisuusasioiden perustana. Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullista tutkimusta produktista saatavien palautteiden osalta.
Työn produkti koostui kahdesta prototyypistä, Villa Elinalla tapahtuvasta leirikoulupäivästä ja leirikouluesitteestä, markkinointi- ja mainosmateriaalien suunnittelusta ja toteutuksesta sekä turvallisuusohjeiden luomisesta. Ensimmäinen prototyypin testaus tapahtui vuoden 2024 toukokuussa, kun kohderyhmä saapui Villa Elinan toimintaympäristöön testaamaan heille kehitetyn leirikoulupäivän. Loppuvuoden 2024 aikana saatiin kehitettyä ja toteutettua markkinointimateriaali, leirikouluesite sekä turvallisuusohjeet. Tammikuussa 2025 päästiin toisen prototyypin, leirikouluesitteen, testausvaiheeseen tutkimusluvan hankkimisen ja produktin etenemisen jälkeen. Molemmista testausvaiheista pyydettiin kohderyhmältä palaute kehitetystä prototyypistä, koska haluttiin kohderyhmän näkemys ja hyväksyntä produktin kiinnostavuudesta ja toimivuudesta.
Molemmista kehitetyistä prototyypeistä saadut palautteet kohderyhmältä olivat tavoitteiden mukaiset, joten produktin kehitys oli menossa oikeaan suuntaan. Työn tavoitteet täyttyivät prosessin edetessä, ja lopuksi työn laadullisten kriteerien saavutus voitiin todeta onnistuneeksi. Produktista kehitettiin sovellettavissa oleva, teoriaperustaa hyödynnettiin läpi opinnäytetyöprosessin sekä produkti itsessään on toistettavissa. Produktin voidaan tulosten ansiosta todeta olevan toimiva ja mahdollisesti tulevaisuudessa osa toimeksiantajan liiketoimintaa.