Mielenterveystyön tilastointi Soiten koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa : tilastointiohje näyttöön perustuvan toiminnan edistäjänä
Autio, Johanna (2025)
Autio, Johanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013464
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoon mielenterveystyön tilastointiohje. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että terveydenhoitajat osaavat jatkossa tilastoida yhtenäisesti ja oikeasisältöisesti tekemäänsä mielenterveystyötä. Opinnäytetyön lähestymistapa oli konstruktiivinen tutkimus, jossa luotiin konkreettinen tuotos koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa tehtävän mielenterveystyön tueksi. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin ryhmähaastattelua, joka toteutettiin tammikuussa 2025. Haastatteluun osallistui kuusi terveydenhoitajaa. Aineisto analysointiin mukaillen induktiivista sisällönanalyysia.
Tulosten mukaan terveydenhoitajat kokivat tilastointiohjeen tarpeelliseksi. Ohjeen tuli olla lyhyt, yksinkertainen ja sisällöltään selkeä. Siihen tuli sisällyttää tilastointikoodeja ja niiden käyttötarkoituksia. Terveydenhoitajat pitivät tärkeänä tilastointiohjeen säännöllistä päivittämistä.
Tilastointiohje rakentui terveydenhoitajille toteutetun ryhmähaastattelun tuloksista sekä aiheeseen liittyvästä aikaisemmasta teoriasta. Sen tekemiseen osallistui koulu- ja opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajia sekä heidän esihenkilönsä. Kehittämistyönä toteutettu tilastointiohje ohjaa terveydenhoitajia tilastoimaan tekemäänsä mielenterveystyötä oikein. Ohje tullaan tallentamaan koulu- ja opiskeluterveydenhuollon Teams-alustan tiedostoihin, jossa se on kaikkien yksikön työntekijöiden käytettävissä. Tilastointiohjetta tullaan arvioimaan ja päivittämään tarvittaessa, kuitenkin vähintään kerran vuodessa. Tilastointiohjetta voidaan hyödyntää koulu- ja opiskeluterveydenhuollon yksiköissä myös muilla hyvinvointialueilla ja ohjetta on mahdollisuus muokata yksikön omien tarpeiden mukaiseksi.
Tulosten mukaan terveydenhoitajat kokivat tilastointiohjeen tarpeelliseksi. Ohjeen tuli olla lyhyt, yksinkertainen ja sisällöltään selkeä. Siihen tuli sisällyttää tilastointikoodeja ja niiden käyttötarkoituksia. Terveydenhoitajat pitivät tärkeänä tilastointiohjeen säännöllistä päivittämistä.
Tilastointiohje rakentui terveydenhoitajille toteutetun ryhmähaastattelun tuloksista sekä aiheeseen liittyvästä aikaisemmasta teoriasta. Sen tekemiseen osallistui koulu- ja opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajia sekä heidän esihenkilönsä. Kehittämistyönä toteutettu tilastointiohje ohjaa terveydenhoitajia tilastoimaan tekemäänsä mielenterveystyötä oikein. Ohje tullaan tallentamaan koulu- ja opiskeluterveydenhuollon Teams-alustan tiedostoihin, jossa se on kaikkien yksikön työntekijöiden käytettävissä. Tilastointiohjetta tullaan arvioimaan ja päivittämään tarvittaessa, kuitenkin vähintään kerran vuodessa. Tilastointiohjetta voidaan hyödyntää koulu- ja opiskeluterveydenhuollon yksiköissä myös muilla hyvinvointialueilla ja ohjetta on mahdollisuus muokata yksikön omien tarpeiden mukaiseksi.