Mielenterveyspalveluiden saavutettavuus - ammattilaisten kokemuksia
Anttila, Sonja; Karvonen, Karita (2025)
Anttila, Sonja
Karvonen, Karita
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051812947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051812947
Tiivistelmä
Suomessa mielenterveyden haasteet ovat nousseet yleiseksi syyksi sairauspäivärahalle ja työkyvyttömyyseläkkeille. Oikea-aikaisen avun saaminen on tullut haastavaksi esimerkiksi pitkittyneiden hoitojonojen vuoksi. Tässä opinnäytetyössä oli tarkoituksena selvittää mielenterveyspalveluiden saavutettavuutta työntekijöiden näkökulmasta. Opinnäytetyön työelämäkumppanina toimi mielenterveyskuntoutujien toimintayksikkö, missä työntekijöillä oli ajankohtaista tietoa ja näkemystä mielenterveyspalveluiden saavutettavuudesta sekä he tunnistivat mielenterveyskuntoutujien palveluiden tarpeita.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu mielenterveyden määrittelystä, mielenterveystyöstä sosiaalihuollossa sekä saavutettavuuden määrittelystä. Toteutimme tutkimuksen laadullisesti, eli kvalitatiivisesti. Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmäksi valitsimme kyselytutkimuksen. Kysely jaettiin työelämäkumppanimme esihenkilön kautta työntekijöille, jotta vastaajien anonymiteetti turvattiin. Kyselytutkimukseen osallistui yhteensä neljä vastaajaa, mikä on tutkimusmielessä vähäinen ja näin ollen tulokset eivät ole yleistettäviä. Tulokset ovat kuitenkin käytettäviä. Aineiston analysoinnin toteutimme sisällönanalyysin menetelmin.
Opinnäytetyömme tulokset osoittavat, että mielenterveyspalvelut koettiin riittämättömiksi ja saavutettavuus on tyydyttävällä tasolla. Vastaajat toivat esille, että asiakkaiden yksilöllisten tarpeiden huomioiminen sekä selkeät ja helppokäyttöiset palvelut auttavat asiakkaita sitoutumaan ja osallistumaan palveluihin parhaiten. Opinnäytetyötämme voidaan hyödyntää jatkossa tekemällä samantapainen kyselytutkimus myös asiakkaiden näkökulmasta. Opinnäytetyömme tuloksia työntekijöiden näkökulmasta voisi vertailla asiakkaiden näkökulmiin ja saada lisää tietoa siitä, miten mielenterveydenpalveluiden saavutettavuutta voitaisiin parantaa.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu mielenterveyden määrittelystä, mielenterveystyöstä sosiaalihuollossa sekä saavutettavuuden määrittelystä. Toteutimme tutkimuksen laadullisesti, eli kvalitatiivisesti. Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmäksi valitsimme kyselytutkimuksen. Kysely jaettiin työelämäkumppanimme esihenkilön kautta työntekijöille, jotta vastaajien anonymiteetti turvattiin. Kyselytutkimukseen osallistui yhteensä neljä vastaajaa, mikä on tutkimusmielessä vähäinen ja näin ollen tulokset eivät ole yleistettäviä. Tulokset ovat kuitenkin käytettäviä. Aineiston analysoinnin toteutimme sisällönanalyysin menetelmin.
Opinnäytetyömme tulokset osoittavat, että mielenterveyspalvelut koettiin riittämättömiksi ja saavutettavuus on tyydyttävällä tasolla. Vastaajat toivat esille, että asiakkaiden yksilöllisten tarpeiden huomioiminen sekä selkeät ja helppokäyttöiset palvelut auttavat asiakkaita sitoutumaan ja osallistumaan palveluihin parhaiten. Opinnäytetyötämme voidaan hyödyntää jatkossa tekemällä samantapainen kyselytutkimus myös asiakkaiden näkökulmasta. Opinnäytetyömme tuloksia työntekijöiden näkökulmasta voisi vertailla asiakkaiden näkökulmiin ja saada lisää tietoa siitä, miten mielenterveydenpalveluiden saavutettavuutta voitaisiin parantaa.