Ota sen verran kuin syöt : lautashävikin hallinta viestinnän keinoin
Multanen, Sami (2025)
Multanen, Sami
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013462
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä kouluravintolan lautashävikkiin ja sen vähentämiseen. Tutkimusten tarkoituksena oli saada konkreettisia tuloksia siitä, kuinka viestinnän lisääminen vaikuttaa lautashävikin määrään. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, miksi lautashävikkiä syntyy, mikä viestintäkanava on tehokkain ruokahävikistä kertomiseen, millaisia vaikutuksia viestinnällä on lautashävikin syntyyn sekä kuinka paljon (grammoina) lautashävikki vähenee, kun viestintää lisätään.
Työni toimeksiantajana oli Lahden yhteiskoulun säätiön ylläpitämä Lahden yhteiskoulu, jonka kouluyhteisö muodostuu 6.–9.-luokista, lukiosta ja aikuislukiosta. Lahden yhteiskoulu sijaitsee keskeisellä paikalla Lahdessa, Kolkanmäellä. Koululla on oma kouluravintola, nimeltään Elli, jossa ruokailee päivittäin yli 1000 koulun omaa oppilasta, lukiolaista sekä henkilöstön jäsentä. Työ toteutettiin kouluravintola Ellin toiminnan tarpeisiin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu aiheeseen liittyviin tutkimuksiin, artikkeleihin sekä kirjallisuuteen. Viestinnän merkitystä on käsitelty teorian kautta, yritys- ja yhteisöviestinnän näkökulmasta. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen eli määrällinen ja tutkittavaa tietoa haettiin kyselytutkimuksen sekä seurantaviikolla saadun numeerisen tiedon avulla, mikä mahdollisti tiedon analysoinnin ja vertailun aiempiin tuloksiin.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että viestinnän vaikutus lautashävikin syntyyn on suurinta peruskoululaisilla ja pienintä työikäisillä. Paras viestintätapa nuorille on koulussa järjestettävä luokanvalvojan ja ryhmänohjaajan tuokio sekä viisi kertaa vuodessa ilmestyvä jaksotiedote. Lautashävikkiä aiheutti eniten perunan- ja hedelmien kuoret sekä se, että ruoka ei maittanut. Hävikkiviikolla saimme laskettua päivittäin lautashävikkiä 9–41 % tiedottamisen ansiosta.
Opinnäytetyön tulokset antavat ajankohtaista tutkimustietoa kouluravintola Ellin ruokailijoista ja heidän tavoista toimia ruokailemaan tullessa. Tätä tietoa pystyy hyödyntämään lautashävikin vähentämisessä sekä toiminnan suunnittelun tukena.
Asiasanat: viestintä, lautashävikki, ruokahävikki, kouluravintola
Työni toimeksiantajana oli Lahden yhteiskoulun säätiön ylläpitämä Lahden yhteiskoulu, jonka kouluyhteisö muodostuu 6.–9.-luokista, lukiosta ja aikuislukiosta. Lahden yhteiskoulu sijaitsee keskeisellä paikalla Lahdessa, Kolkanmäellä. Koululla on oma kouluravintola, nimeltään Elli, jossa ruokailee päivittäin yli 1000 koulun omaa oppilasta, lukiolaista sekä henkilöstön jäsentä. Työ toteutettiin kouluravintola Ellin toiminnan tarpeisiin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu aiheeseen liittyviin tutkimuksiin, artikkeleihin sekä kirjallisuuteen. Viestinnän merkitystä on käsitelty teorian kautta, yritys- ja yhteisöviestinnän näkökulmasta. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen eli määrällinen ja tutkittavaa tietoa haettiin kyselytutkimuksen sekä seurantaviikolla saadun numeerisen tiedon avulla, mikä mahdollisti tiedon analysoinnin ja vertailun aiempiin tuloksiin.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että viestinnän vaikutus lautashävikin syntyyn on suurinta peruskoululaisilla ja pienintä työikäisillä. Paras viestintätapa nuorille on koulussa järjestettävä luokanvalvojan ja ryhmänohjaajan tuokio sekä viisi kertaa vuodessa ilmestyvä jaksotiedote. Lautashävikkiä aiheutti eniten perunan- ja hedelmien kuoret sekä se, että ruoka ei maittanut. Hävikkiviikolla saimme laskettua päivittäin lautashävikkiä 9–41 % tiedottamisen ansiosta.
Opinnäytetyön tulokset antavat ajankohtaista tutkimustietoa kouluravintola Ellin ruokailijoista ja heidän tavoista toimia ruokailemaan tullessa. Tätä tietoa pystyy hyödyntämään lautashävikin vähentämisessä sekä toiminnan suunnittelun tukena.
Asiasanat: viestintä, lautashävikki, ruokahävikki, kouluravintola