Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Ympäristöarvojen vaikutus asiakkaiden ostopäätökseen

Ihalainen, Aleksi (2025)

 
Avaa tiedosto
Ihalainen_Aleksi.pdf (956.4Kt)
Lataukset: 


Ihalainen, Aleksi
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913310
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana toimi kattoremontteja toteuttava yritys Eliittikatot Oy. Työn tarkoituksena oli selvittää ympäristöarvojen vaikutusta asiakkaan ostopäätökseen. Työn tarve muodostui toimeksiantajan tarpeesta erottua kilpailijoista. Työlle asetettiin 3 tutkimuskysymystä. Ensimmäisenä oli tarkoitus selvittää, mitkä asiakkaan ominaisuudet vaikuttavat ympäristöarvojen tärkeyteen asiakkaan ostopäätöksessä. Toisena, kuinka valmiita asiakkaat ovat osallistumaan vapaaehtoiseen ympäristömaksuun ja kolmantena, että millä perusteella asiakas valitsee remontin toteuttajan.
Työssä käytetty tietoperusta pohjautuu niin kansainvälisiin, kuin suomalaisiin lähteisiin. Tietoperustasta yli puolet oli kansainvälisiä lähteitä, koska myynnin ja kestävän kehityksen yhdistämisestä löytyi vähän tietoa suomalaisista lähteistä. Tietoperustan tärkeimpinä aihealueina olivat kestävä kehitys, ympäristöarvot ja -vastuu, ostopäätös, myynti ja kyselytutkimuksen tuottaminen. Tietoperusta valikoitui kuvaamaan tutkittavaa aihetta ja laadukkaan kyselytutkimuksen tuottamista. Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena toimeksiantajan viimeisen kolmen vuoden asiakkaille. Kysely lähetettiin 825 asiakkaalle sähköpostiin joista 286 vastasi. Vastaajista 277 hyväksyi kyselytutkimuksen esitiedot ja vastausten käyttämisen opinnäytetyössä. Hyväksyttyjen vastausten vastausprosentti oli 34 %. Kyselytutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yrityksen ympäristöarvojen vaikutus asiakkaan ostopäätökseen, sekä samalla kartoittaa vastaajien valmiutta osallistua vapaaehtoiseen ympäristömaksuun merkittävän kodin remontin ostamisen yhteydessä.
Kyselytutkimuksessa selvitettiin vastaajan ominaisuuksien vaikutusta ympäristöarvojen tärkeyteen ostopäätöksen muodostamisessa. Ominaisuudet, joita selvitettiin olivat ikä, tulotaso ja sukupuoli. Kyselytutkimuksen vastaajista 72 % oli miehiä, 28 % naisia ja alle 1 % muunsukupuolisia. Vastaajien ikähaarukka oli 18–80+ vuotta, joista 82 % oli 50–79-vuotiaita. Tulotasoltaan valtaosa vastaajista olivat keskituloisia. Vastaajista 72 % pitivät ilmastonmuutosta merkittävänä uhkana ihmiskunnalle ja 92 % sanoi pitävänsä ympäristöarvoja tärkeinä sekä ostavansa mieluummin ympäristövastuulliselta yritykseltä. Yli puolet vastaajista sanoivat yrityksen ympäristöarvojen vaikuttavan heidän ostopäätökseen ja noin puolet olisivat valmiita osallistumaan vapaaehtoiseen ympäristömaksuun merkittävän kodin remontin ostamisen yhteydessä. Saaduista vastauksista voidaan päätellä toimeksiantajan ympäristöarvojen ja -vastuun kehittämisen olevan järkevää yrityksen maineen, asiakassuhteiden ja positiivisen ostopäätöksen saamisen kannalta. Vapaaehtoinen ympäristömaksu voi potentiaalisesti olla järkevä keino osallistaa asiakkaita helposti lähestyttävään ympäristötoimeen. Ihmisillä on taipumus vastata kyselyihin heiltä odotetulla tavalla, joten vastaukset eivät välttämättä täysin peilaa todellisuuta. Vaikka vastauksissa olisi usean prosenttiyksikön heitto todellisuuteen verrattuna, ovat lukemat silti kannustavat yrityksen ympäristötoiminnan kehittämisen puolesta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste