Patenttien myynti B2B-yrityksille
Halme, Tony (2025)
Halme, Tony
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013549
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää, mitkä yritykset voisivat olla kiinnostuneita toimeksiantajan kahdesta tekoälypatentista ja mikä voisi olla näiden patenttien potentiaalinen markkinahinta. Lisäksi työssä tehtiin myynnin valmistautumisvaiheen tehtäviä: esitysmateriaalin luominen, kohdeyritysten etsiminen, viestipohjien tekeminen yritysten kontaktoimiseksi. Patenttien hinnoittelua selvitettiin mm. Webropol-kyselyn avulla.
Teoriaosuudessa käsiteltiin patentoinnin perusteita, kuten patenttien hyötyjä yrityksille ja keinoja arvioida patenttien arvoa. Käytännön osiossa käytiin läpi myyntiin valmistautumisen vaiheet, jossa luotiin esitysmateriaali patenteille, etsittiin potentiaalisia kohdeyrityksiä ja laadittiin viestipohjat yritysten kontaktoimiseksi. Patenttien markkinahintaa arvioitiin muun muassa Webropol kyselyn avulla.
Työn tuloksena oli esitysmateriaali, lista kohdeyrityksistä yhteystietoineen sekä yksilöidyt viestit kohdeyrityksille, joita hyödyntämällä toimeksiantaja voi jatkaa neuvotteluja potentiaalisten asiakkaiden kanssa työn jälkeen. Patenttien myynnin valmistautumisvaiheessa patenttiasiamiehiltä saatiin hyödyllistä tietoa patenttien myyntiä varten. Toimeksiantajan mukaan yhteydenotot ovat jo herättäneet kiinnostusta monissa yrityksissä.
Teoriaosuudessa käsiteltiin patentoinnin perusteita, kuten patenttien hyötyjä yrityksille ja keinoja arvioida patenttien arvoa. Käytännön osiossa käytiin läpi myyntiin valmistautumisen vaiheet, jossa luotiin esitysmateriaali patenteille, etsittiin potentiaalisia kohdeyrityksiä ja laadittiin viestipohjat yritysten kontaktoimiseksi. Patenttien markkinahintaa arvioitiin muun muassa Webropol kyselyn avulla.
Työn tuloksena oli esitysmateriaali, lista kohdeyrityksistä yhteystietoineen sekä yksilöidyt viestit kohdeyrityksille, joita hyödyntämällä toimeksiantaja voi jatkaa neuvotteluja potentiaalisten asiakkaiden kanssa työn jälkeen. Patenttien myynnin valmistautumisvaiheessa patenttiasiamiehiltä saatiin hyödyllistä tietoa patenttien myyntiä varten. Toimeksiantajan mukaan yhteydenotot ovat jo herättäneet kiinnostusta monissa yrityksissä.